5 September 2009, 08:25
dat lampje waarschuwt bij;
-temperatuur te hoog van je koelwater
-laaddruk / vuldruk / turbodruk te hoog
Gelijktijdig met het lampje gooit een elektromagnetisch klepje je drukdoos van de brandstofinspuitpomp aan vacuum zodat er geen extra brandstof meer ingespoten zal worden.
Die maatregel doet de laaddruk dalen en (in principe, technische mankementen daargelaten) de temperatuur zakken.
Indien je lampje al direkt bij starten aangaat ligt er waarschijnlijk geen fout bij de laaddruk.
Ook de temoeratuur is niet waarschijnlijk, dus zal er wel een fout in je temperatuurmeter zitten.
De temp.meter (van de 7-serie)is namelijk een meter met ingebouwde "intelligentie"; schommelingen geeft hij niet weer in gewoon bedrijf, pas als de temperatuur buiten een grenswaarde komt gaat de naald van z'n middenpositie naar de werkelijke toestand.
Let eens op je temp.meter als de lamp weer aangaat, staat de naald in het midden of richting rood?
De temp.meter heeft bovendien nog een uitgang waarop de rode waarschuwingslamp "vuldruk" aangesloten is, deze uitgang wordt dus door de meter gestuurd en zou ook defect kunnen zijn.
Uiteraard zou er ook nog een fout in de temp.sensor kunnen zitten.Deze zit in de cil.kop geschroefd vooraan, achter de dynamo en het hijsoog.
De sensor heeft 2 draden ingegoten zitten van 6cm lang, daarna gaan ze over in een stekkerverbinding.
Ik weet uit m'n hoofd niet of een slechte verbinding in dat circuit leidt tot hogere dan wel lagere waarden op je meter.
Kortom, waarschijnlijk geen dure mechanische problemen maar puur in je veiligheidscircuitje, alleen even speuren waar precies......
-temperatuur te hoog van je koelwater
-laaddruk / vuldruk / turbodruk te hoog
Gelijktijdig met het lampje gooit een elektromagnetisch klepje je drukdoos van de brandstofinspuitpomp aan vacuum zodat er geen extra brandstof meer ingespoten zal worden.
Die maatregel doet de laaddruk dalen en (in principe, technische mankementen daargelaten) de temperatuur zakken.
Indien je lampje al direkt bij starten aangaat ligt er waarschijnlijk geen fout bij de laaddruk.
Ook de temoeratuur is niet waarschijnlijk, dus zal er wel een fout in je temperatuurmeter zitten.
De temp.meter (van de 7-serie)is namelijk een meter met ingebouwde "intelligentie"; schommelingen geeft hij niet weer in gewoon bedrijf, pas als de temperatuur buiten een grenswaarde komt gaat de naald van z'n middenpositie naar de werkelijke toestand.
Let eens op je temp.meter als de lamp weer aangaat, staat de naald in het midden of richting rood?
De temp.meter heeft bovendien nog een uitgang waarop de rode waarschuwingslamp "vuldruk" aangesloten is, deze uitgang wordt dus door de meter gestuurd en zou ook defect kunnen zijn.
Uiteraard zou er ook nog een fout in de temp.sensor kunnen zitten.Deze zit in de cil.kop geschroefd vooraan, achter de dynamo en het hijsoog.
De sensor heeft 2 draden ingegoten zitten van 6cm lang, daarna gaan ze over in een stekkerverbinding.
Ik weet uit m'n hoofd niet of een slechte verbinding in dat circuit leidt tot hogere dan wel lagere waarden op je meter.
Kortom, waarschijnlijk geen dure mechanische problemen maar puur in je veiligheidscircuitje, alleen even speuren waar precies......