15 August 2009, 11:49
Ik denk dat de reden voor de gekantelde inbouw van de D24 gelegen is in de oorsprong van de D24; VAG, VW
Zij gebruikten de motor in de VW LT waar deze voorin lag onder een bult in de cabinevloer.
Ik gok dat Volvo hetzelfde cater heeft gebruikt als VW voor de D24.
Als Volvo dan het blok rechter op had gezet (waar wel ruimte voor is in de 240) had het carter scheef gestaan onder de auto.
Dat is natuurlijk geen gezicht, bovendien krijg je dan alle olie er niet uit bij verversen.
Toen er voor de turbo(intercooler)versie toch een nieuw carter moest komen hebben ze waarschijnlijk gelijk de motor rechterop ontworpen.
Het carter kreeg meer inhoud en een olie-retour aansluiting voor de turbo.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand een D24T blok in een volvo 240 bouwde op de orginele motorsteunen aan het orginele vliegwielhuis / versnellingsbak.De inbouwhoek bleef daarmee ongewijzigd dus hetzelfde als een D24.
Hij claimde genoeg ruimte te hebben voor de turbo.
Wat ik wel eens kan doen is een kartonnen mal maken die de contour volgt van het blok en turbo en het binnenspatbord.
Als je dan de verschilhoek van 10 graden in gedachten neemt kan je vrij nauwkeurig bekijken of er ruimte genoeg is voor de turbo.
Indien je daar behoefte aan hebt zeg je het maar.
Of je pakt de foto's van mijn project en print het vooraanzicht uit dan knip je het blok uit en met een gradenboogje draaien maar t.o.v. binnenscherm.
EDIT:gaat niet zo makkelijk als ik dacht,foto's geven misschien wel enig idee, denk zelf dat de chassisbalk meer het probleem is dan het binnenscherm........
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
Jammer dat het blok op MP al weg is.....
Ik denk dat de aankoop van een cpl. auto altijd de voorkeur heeft, de rest zet je te koop en je zult nog verrast zijn wat dat soms opbrengt.
Bovendien heb je gelijk een hoop reservespullen; startmotor dynamo gloeirelais stuurpomp motorsteunen (als je je ooit nog bedenkt)
en noem maar op.Tevens beschik je gelijk over een vliegwielhuis met een lichtere kantelhoek dan de 240, kortom alleem maar voordelen zo'n complete auto, ik heb het zelf ook zo gedaan.
Zij gebruikten de motor in de VW LT waar deze voorin lag onder een bult in de cabinevloer.
Ik gok dat Volvo hetzelfde cater heeft gebruikt als VW voor de D24.
Als Volvo dan het blok rechter op had gezet (waar wel ruimte voor is in de 240) had het carter scheef gestaan onder de auto.
Dat is natuurlijk geen gezicht, bovendien krijg je dan alle olie er niet uit bij verversen.
Toen er voor de turbo(intercooler)versie toch een nieuw carter moest komen hebben ze waarschijnlijk gelijk de motor rechterop ontworpen.
Het carter kreeg meer inhoud en een olie-retour aansluiting voor de turbo.
Ik heb wel eens ergens gelezen dat iemand een D24T blok in een volvo 240 bouwde op de orginele motorsteunen aan het orginele vliegwielhuis / versnellingsbak.De inbouwhoek bleef daarmee ongewijzigd dus hetzelfde als een D24.
Hij claimde genoeg ruimte te hebben voor de turbo.
Wat ik wel eens kan doen is een kartonnen mal maken die de contour volgt van het blok en turbo en het binnenspatbord.
Als je dan de verschilhoek van 10 graden in gedachten neemt kan je vrij nauwkeurig bekijken of er ruimte genoeg is voor de turbo.
Indien je daar behoefte aan hebt zeg je het maar.
Of je pakt de foto's van mijn project en print het vooraanzicht uit dan knip je het blok uit en met een gradenboogje draaien maar t.o.v. binnenscherm.
EDIT:gaat niet zo makkelijk als ik dacht,foto's geven misschien wel enig idee, denk zelf dat de chassisbalk meer het probleem is dan het binnenscherm........
![[Afbeelding: P7120004.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120004.jpg)
![[Afbeelding: P7120011.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120011.jpg)
![[Afbeelding: P7120013.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120013.jpg)
![[Afbeelding: P7120012-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/P7120012-1.jpg)
![[Afbeelding: PA020051-1.jpg]](http://i141.photobucket.com/albums/r66/240diesel/d24tic/PA020051-1.jpg)
Jammer dat het blok op MP al weg is.....
Ik denk dat de aankoop van een cpl. auto altijd de voorkeur heeft, de rest zet je te koop en je zult nog verrast zijn wat dat soms opbrengt.
Bovendien heb je gelijk een hoop reservespullen; startmotor dynamo gloeirelais stuurpomp motorsteunen (als je je ooit nog bedenkt)
en noem maar op.Tevens beschik je gelijk over een vliegwielhuis met een lichtere kantelhoek dan de 240, kortom alleem maar voordelen zo'n complete auto, ik heb het zelf ook zo gedaan.

