9 July 2009, 16:41
Martin245 schreef:Het grootste probleem zit hem in alles van rubber in je brandstoftraject. Haal maar eens een doekje met bv spiritus langs je ruitenwissers. Dat is meteen zwart. Langer blijven rijden op brandstof met ethanol lost dus het rubber op van brandstofleidingen, pakkingen enz. Volvo heeft daar (onbedoeld?) eerder rekening mee gehouden en is blijkbaar al in '77 van rubber afgestapt. E85 is overigens erg populair in Zweden. Dat heeft veruit de meeste tankstations (1200!!) waar biofuel verkrijgbaar is.
E85 is niet te rijden met een carburatiemotor. Vanwege de mindere energie die de verbranding van ethanol oplevert, moet er meer brandstof worden toegevoegd om dezelfde prestaties te krijgen. Met een grotere sproeier kom je al een eind, maar als je daarna een keer noodgedwongen benzine moet tanken moet de originele sproeier weer terug. Best lastig. Een injectiemotor is dan simpeler: als je een aftermarket-ECU als MegaSquirt gebruikt, kun je een nieuwe mapping maken voor het gebruik met E85. Megasquirt biedt je ook de mogelijkheid van map te wisselen als je normale benzine zou tanken.
E10 is (vanwege het lagere percentage ethanol) wel goed te doen. De auto zal iets meer verbruiken maar technische ingrepen zijn niet of nauwelijks nodig.
Voor de duidelijkheid: E10-95 is normale 95-octaan benzine waaraan 10 % ethanol is toegevoegd, bij E85 is dat 85 % ethanol.
Het is alleen verstandig om E85 te tanken als je auto daarvoor geschikt is. Dat zijn dus alleen de moderne Volvo's met een 1.8F, 2.0F of 2.5FT motor. Van de overige benzinemodellen zijn de leidingen en pakkingen niet bestand tegen E85.
Wat E10 betreft, hoop ik dat de Franse overheid gelijk heeft. Het is overigens niet uitgesloten dat je een type Volvo hebt die niet in Frankrijk is geleverd (of over het hoofd is gezien). Dus om nu klakkeloos er van uit te gaan dat alle benzine Volvo's vanaf 1977 (m.u.v de S40/V40 1.8i) zondermeer op E10 kunnen rijden lijkt me iets voorbarig.