5 July 2009, 14:06
Natuurlijk slijten de klepzetels van de uitlaatkleppen harder op LPG dan op benzine, ook van nieuwere koppen. In mijn cilinderkop (B230F) zijn de stelplaatjes vd inlaat gem. 4.10 mm, die van de uitlaat 3.40 mm. Nieuw werden plaatjes van ca. 4.30 gebruikt, op benzine slijten klepzetels vrijwel gelijk.
Die 0.70 mm verschil is puur het resultaat van de hetere uitlaatgassen van LPG. Ik schat 0.05 mm extra per 10.000 km, vind ik niet erg, hooguit een reden om de klepspeling wat vaker te controleren.
Is dit zorgwekkend? Nee. Deze kop heeft er al zeker 140.000 km opzitten en is nog steeds goed. ALS-ie uitgesteld is haal ik een nieuwe van de sloop.
Die 0.70 mm verschil is puur het resultaat van de hetere uitlaatgassen van LPG. Ik schat 0.05 mm extra per 10.000 km, vind ik niet erg, hooguit een reden om de klepspeling wat vaker te controleren.
Is dit zorgwekkend? Nee. Deze kop heeft er al zeker 140.000 km opzitten en is nog steeds goed. ALS-ie uitgesteld is haal ik een nieuwe van de sloop.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969