26 March 2009, 19:52
Ok, na een aanzienlijke pauze gaat er er nu dan toch van komen. Mijn 244 D6 krijgt een D24tic in het vooronder. Vorige week de motor opgehaald. De D24tic kwam uit een 940 estate met 330.000 km op de teller. Ik weet het, het is niet de jongste meer, maar goed ik doe het dan ook voor de uitdaging om te kijken of het kan.
Met veel plezier en klus respect heb ik de SWAP van "240 diesel" op dit forum gelezen. Aangezien ik niet over de middelen beschik als "240 diesel" ben ik van plan om de D24tic motor onder dezelfde hoek te plaatsen als de huidige D24. Hiermee hoop ik grote aanpassingen aan de motorsteunen te voorkomen. Ben mij nu aan het verdiepen in de aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden. Hieronder wat gedachtengangen over de aanpassingen die ik op het moment voor ogen heb. Als je denkt dit kan beter of waarom over weeg je dit of dat niet; please let me know. Ga voor het eerst een swap uitvoeren en kan alle kennis hierbij gebruiken.
Motorolie: Omdat de motor onder een andere hoek komt te liggen als in de 940 zal ik een D24 carterpan moeten kopen en hier een aansluiting voor de olie retour van de turbo op moeten maken. Enig idee waar ik een aluminium inzet stuk er in zou kunnen laten lassen? Ik woon zelf in utrecht.
Aansluiting motor-versnellingsbak: Volgens mij kan ik dan de originele versnellingsbak uit de 244 gebruiken d.i.v.m. overeenkomst boutgaten versnellingsbak - motor.
Ga vanavond de dimensies van de originele radiateur opmeten en kijken of dit overeenkomt met de originele D24tic motor. (bij de tic geleverde radiateur is namelijk kapot).
Binnenkort volgen de eerste foto's.
Mvg. Gert-Jan
Met veel plezier en klus respect heb ik de SWAP van "240 diesel" op dit forum gelezen. Aangezien ik niet over de middelen beschik als "240 diesel" ben ik van plan om de D24tic motor onder dezelfde hoek te plaatsen als de huidige D24. Hiermee hoop ik grote aanpassingen aan de motorsteunen te voorkomen. Ben mij nu aan het verdiepen in de aanpassingen die daarvoor gedaan moeten worden. Hieronder wat gedachtengangen over de aanpassingen die ik op het moment voor ogen heb. Als je denkt dit kan beter of waarom over weeg je dit of dat niet; please let me know. Ga voor het eerst een swap uitvoeren en kan alle kennis hierbij gebruiken.
Motorolie: Omdat de motor onder een andere hoek komt te liggen als in de 940 zal ik een D24 carterpan moeten kopen en hier een aansluiting voor de olie retour van de turbo op moeten maken. Enig idee waar ik een aluminium inzet stuk er in zou kunnen laten lassen? Ik woon zelf in utrecht.
Aansluiting motor-versnellingsbak: Volgens mij kan ik dan de originele versnellingsbak uit de 244 gebruiken d.i.v.m. overeenkomst boutgaten versnellingsbak - motor.
Ga vanavond de dimensies van de originele radiateur opmeten en kijken of dit overeenkomt met de originele D24tic motor. (bij de tic geleverde radiateur is namelijk kapot).
Binnenkort volgen de eerste foto's.
Mvg. Gert-Jan