11 March 2009, 20:26
Rubicon schreef:Ja, maar Jos245 heeft wel een punt. In die rubberen sierstrip op de bumper zit inderdaad een metalen strip. Het is dat metaal dat door wrijving met de carrosserie de roest veroorzaakt. Als dat metaal er inderdaad uit verwijderd kan worden, kan dat misschien wel een oplossing zijn!
De rand van het rubber zit rond de metalen strip gevouwen.De metalen strip kun je dus gewoon uit het rubber halen om hem schoon te maken en evt. opnieuw te spuiten.
De metalen strip zit met een viertal klemmetjes op de uitstekende rand van de carrosserie geschoven en zorgt ervoor dat het rubber strak tegen de carrosserie sluit. De metalen strip kun je dus niet weglaten.
Dat de uitstekende rand van de carrosserie wegroest komt vnl. door het slijk wat zich aan de onderzijde van de carrosserierand ophoopt en ook door de klemmetjes die nogal flink willen roesten en de carrosserierand aantasten. De metalen strip zelf raakt de carrosserierand niet omdat de rand van het rubber eromheen gevouwen zit.
En Erikhans, ik kan me niet voorstellen dat er geen oplossingen zijn om het contact tussen strip en carrosserie meer roestbestendig te maken, dus zorgen voor een rubberen buffer tussen beiden kan misschien ook wel helpen, ja. Maar dan moet het rubber wel heel goed verlijmd zijn, of het water (capillaire werking, weet nog) kruipt er gewoon onder en dan zijn we weer verder van huis..
Niet aan gaan lijmen of iets dergelijks.Gewoon nieuwe klemmetjes halen, de metalen strip (indien nodig)ontroesten en met een spuitbus in de lak zetten en dan de boel -als de achterrand gelast is- weer origineel monteren. Dan kan het er weer vele jaren tegen.
Ik ga in ieder geval e.e.a. bepraten met de plaatbewerker. Aan de telefoon klonk hij bijzonder pessimistisch, alsof er geen tussenoplossingen waren. Kan me dat persoonlijk niet goed voorstellen. Herstellen zal helaas nog niet voor direct zijn, 't zijn toch redelijke kosten die ik wat ga moeten plannen. Ten vroegste over een maand.
De achterrand herstellen is een van de makkelijkste en goedkoopste lasreparaties aan een 240 dus ik begrijp de reactie van die plaatwerker echt niet.