14 February 2009, 13:15
Vroeger, dan praat ik over een jaar of 15 geleden werkte ik in een Nissan garage. Daar deden we dit ook om koolaanslag te verwijderen. Motor op +/- 2500 rpm en dan via de carburateur voorzichtig remvloeistof naar binnen gieten. (kon daar want deze garage lag in het buitengebied je wilt niet weten wat een rook er uit de uitlaat komt. Daarna hetzelfde met gewoon water ook voorzichtig bij 2500 rpm naar binnen gieten.
Voor olie-verbruik en lage compressie werd het volgende paardenmiddel toegepast bij motoren met hoge kilometerstanden VIM laten snuiven.
Werd ook al 30 jaar geleden gedaan bij de DAF dealer waar ik toen werkte.
De manier van werken is hetzelfde, 2500 rpm en voorzichtig VIM (schuurmiddel wat in de keuken werd gebruikt) in poedervorm door de carburateuropening naar binnen laten zuigen. De cilinderwand wordt zo weer ruw net als bij honen zodat de motorolie aan ze cilinderwanden blijft hangen en de compressie verbetert en de auto minder rookte.
Deze Vim snuifbeurt zou ik niet doen bij lage kilometerstanden. Maar om een revisie uit te stellen kun je het proberen. Schadeljk is het verder niet. Helpt het niet kun je alsnog reviseren.
Jan
Voor olie-verbruik en lage compressie werd het volgende paardenmiddel toegepast bij motoren met hoge kilometerstanden VIM laten snuiven.
Werd ook al 30 jaar geleden gedaan bij de DAF dealer waar ik toen werkte.
De manier van werken is hetzelfde, 2500 rpm en voorzichtig VIM (schuurmiddel wat in de keuken werd gebruikt) in poedervorm door de carburateuropening naar binnen laten zuigen. De cilinderwand wordt zo weer ruw net als bij honen zodat de motorolie aan ze cilinderwanden blijft hangen en de compressie verbetert en de auto minder rookte.
Deze Vim snuifbeurt zou ik niet doen bij lage kilometerstanden. Maar om een revisie uit te stellen kun je het proberen. Schadeljk is het verder niet. Helpt het niet kun je alsnog reviseren.
Jan