13 January 2009, 11:32
een GT3271 staat te boek voor 400+ pk.
Zonder een anders afgesteld management (beste standalone) en sterkere drijfstangen (de B230ET heeft volgens mij nooit (of slechts zeer beperkt) de dikkere drijfstangen gekregen van Volvo. Niet iets dat ik zou aanbevelen op een standaard motor.
Sneller spoelen, wat heb je er nu op? een Garrett T3? welke uitlaatkant?
Let op dat de turbo niet zo groot is dat de motor pas bij relatief hoge toeren genoeg uitlaatgassen geeft om de boel op gang te brengen. Dan kan de turbo nog steeds heel weinig lag hebben, alleen begint dat gebied pas op een te hoog toerental.
(hoe ik het bedoel: weinig lag komt door wielen met kleine massatraagheid en licht lopende lagers, boost opbouw bij een bepaald toerental komt door de eigenschappen van de turbine (en compressor). verkeerde keuze van die laatste kan een relatief lag-vrije turbo (zoals die moderne GT's) nog steeds onprettig maken).
Zonder een anders afgesteld management (beste standalone) en sterkere drijfstangen (de B230ET heeft volgens mij nooit (of slechts zeer beperkt) de dikkere drijfstangen gekregen van Volvo. Niet iets dat ik zou aanbevelen op een standaard motor.
Sneller spoelen, wat heb je er nu op? een Garrett T3? welke uitlaatkant?
Let op dat de turbo niet zo groot is dat de motor pas bij relatief hoge toeren genoeg uitlaatgassen geeft om de boel op gang te brengen. Dan kan de turbo nog steeds heel weinig lag hebben, alleen begint dat gebied pas op een te hoog toerental.
(hoe ik het bedoel: weinig lag komt door wielen met kleine massatraagheid en licht lopende lagers, boost opbouw bij een bepaald toerental komt door de eigenschappen van de turbine (en compressor). verkeerde keuze van die laatste kan een relatief lag-vrije turbo (zoals die moderne GT's) nog steeds onprettig maken).
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni