16 November 2008, 22:45
Een CBV is een CBV en een Dump-valve een Dumpvalve.
Beessie wel bij zn naam blijven noemen, anders krijg je dalijk weer vragen over interne dumpvalves op turbo's.
Maar beide doen in principe hetzelfde en dat is overdruk afblazen.
Er zijn namelijk nog steeds een hoop mensen die CBV's voor dump-valves aanzien, en een dumpvalve een wastegate noemen etc etc dus daarom zeur ik over de namen.
En sommige injectie systemen (met een luchtmassa meter) KUNNEN nogal over de zeik raken als je een dumpvalve plaatst en de cbv weghaalt (en die dan afdopt, met een plaatje).
Vandaar dat er ook recirculerende dumpvalves in de handel zijn die hogere drukken aankunnen.
@eric vermeer; theoretisch heb je helemaal gelijk.
Praktisch zul je weinig verschil merken waar de dumpvalve nu precies zit.
Beessie wel bij zn naam blijven noemen, anders krijg je dalijk weer vragen over interne dumpvalves op turbo's.

Maar beide doen in principe hetzelfde en dat is overdruk afblazen.
Er zijn namelijk nog steeds een hoop mensen die CBV's voor dump-valves aanzien, en een dumpvalve een wastegate noemen etc etc dus daarom zeur ik over de namen.

En sommige injectie systemen (met een luchtmassa meter) KUNNEN nogal over de zeik raken als je een dumpvalve plaatst en de cbv weghaalt (en die dan afdopt, met een plaatje).
Vandaar dat er ook recirculerende dumpvalves in de handel zijn die hogere drukken aankunnen.
@eric vermeer; theoretisch heb je helemaal gelijk.
Praktisch zul je weinig verschil merken waar de dumpvalve nu precies zit.
