18 August 2008, 22:41
Citaat:Van Amazon tot 240 turbo.( voor de rest komen we niet... )
;D ;D ;D ;D
Vandaag weer naar het werk geweest, vakantie zat er weer op! Dat rijdt echt super dat blok zo, vanmiddag wel wat problemen met het natte wegdek en gasgeven :

Vorige week een poging gedaan om de auto te laten afstellen

Ik heb hem nu zelf afgesteld en redelijk naar tevredenheid. Moet nog wel een keer de gassen meten natuurlijk, maar geen backfires gehad. Stationair is echter nog wel een probleem, hier moet ik nog wat op verzinnen. Ik heb nu geen vaste aanslag voor het Necam mengstuk bij gaslos of stationair. Bij de B21et was de gasklep rechtstreeks met het mengstuk verbonden door een koppelstang maar nu is het geschakeld doormiddel van een gaskabel vanwege de ruimte, dit brengt echter wat rek en onnauwkeurigheid met zich mee.
Iemand nog info over nokkenassen en verstelbare nokkenastandwielen? Na een hoop leeswerk kom ik op het volgende uit:
Om het standaard B230f blok wat meer power te geven is een A of B nokkenas met verstelbaar nokkenastandwiel de beste keuze. De nokkenas moet dan een aantal graden vervroegd worden. De A nokkenas geeft de voorkeur ten opzichte van de B nokkenas hoewel de datasheets doen vermoeden dat het omgekeerd zou moeten zijn.
Om het standaard B230f blok wat meer trekkracht te geven is een M of T nokkenas met verstelbaar nokkenastandwiel de beste keuze. Ook hierbij moet de nokkenas enkele graden vervroegd worden. De T nokkenas geeft de voorkeur ten opzichte van de M nokkenas.
EDIT: Bij deze conclusie is alleen uitgegaan van standaard volvo nokkenassen!
Ik heb gezien dat JW240 een A nokkenas heeft gemonteerd, hoe is de trekkracht JW?
Volvo Amazon 1964, B230FK, M90 en LPG
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2
Volvo V70 III 2007, D5
Volvo V70 2001, T5
Volvo V40 2015, D2