22 June 2008, 19:57
240diesel schreef:op zich is een snelheidssignaal nog wel te realiseren maar je de meeste cruisecontrols van volvo (hella) hebben een krachtiger signaal nodig dan alleen het signaal van je sensor op de achteras.
het snelheidssignaal wordt namelijk versterkt door de elektronische snelheidsmeter.
als je de elektrische schema's van de 700 en 900 olvo's bekijkt zie je dat de CC zijn signaal van de snelheidsmeter betrekt.
dit is geen T-stuk maar een eigen uitgang van de snelheidsmeter.
ik denk dat dat uitgangssignaal versterkt en schoongemaakt is van ruis e.d.
afgelopen donderdag heb ik mijn '78 245 voorzien van een sensor op de achteras (diff.deksel d'r af, busje inlassen tegenover kroonwiel en deksel d'r weer op incl. sensor)
de grap wilde echter dat de sensor van een vroege 740 kwam en mijn tellerbak van een latere 7-serie>>gevolg; bij 50km/uur gaf de teller 150 aan en op een boerenweggetje tikte ik de 240KM/u aan!!!
na uitwisseling met een andere snelheidsmeter ging het beter, afwijking 10%(hoe ik dat op moet lossen zoek ik nog naar, heb de vraag al eens gesteld hier zonder resultaat)
KORTOM je zou je CC werkend kunnen maken met de plaatsing van een snelheidssensor op je achteras en een elektronische snelheidsmeter.
op de sloop zou je dit toch moeten kunnen vinden zou ik denken.
als je verder nog wilt studeren vind je op internet zat info varierend van navigatieforum(snelheidssignaal volvo) tot brickboard.
Hier zul je de calibratie vinden:
http://www.volvoclub.org.uk/faq/Electric...alibration
Ook toepasbaar voor 240 tellers, dat ga ik deze zomer doen.
Hopelijk is dit wat je zoekt!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni