13 June 2008, 08:56
Niet getreurd. Die rubber hoesjes zijn bij de ouderwetse automaterialenzaak in alle maten verkrijgbaar. Diameters meten en een iets krappere maat kiezen.
Vervangen vereist enig geweld of een stuurkogeltrekker, kogels zitten met een conische passing vast. Eerst de moer eraf, dan recht van bovenaf/onderaf beuken terwijl je de boel ondersteunt. Beetje met twee hamers tikken van weerskanten tegen de conische passing helpt. De fuseekogels worden door de veer een beetje op weg geholpen, de stuurkogels kunnen echt muurvast zitten. Bovenin de kogel zit een klein putje voor de kogeltrekker, daar kan je ook een stevige drevel inzetten en daarop meppen. Dan blijft de schroefdraad heel. Is mij altijd nog gelukt zonder trekker.
fuseekogel = ball joint
stuurkogel = steering rod end, voor de Amazon net als de 140 een geheel met de steering rod L of R. Kost ca. 40 euro nieuw. Die middelste stang heeft wel losse eindjes, heten tie rod end.
Trouwens als er maar een ietepieteklein gaatje in zit mag je dat schoonmaken en dichtplakken/kitten voor de APK. Als er een grote scheur inzit gaat dat niet lukken en is de kogel ws. ook al rot.
Vervangen vereist enig geweld of een stuurkogeltrekker, kogels zitten met een conische passing vast. Eerst de moer eraf, dan recht van bovenaf/onderaf beuken terwijl je de boel ondersteunt. Beetje met twee hamers tikken van weerskanten tegen de conische passing helpt. De fuseekogels worden door de veer een beetje op weg geholpen, de stuurkogels kunnen echt muurvast zitten. Bovenin de kogel zit een klein putje voor de kogeltrekker, daar kan je ook een stevige drevel inzetten en daarop meppen. Dan blijft de schroefdraad heel. Is mij altijd nog gelukt zonder trekker.
fuseekogel = ball joint
stuurkogel = steering rod end, voor de Amazon net als de 140 een geheel met de steering rod L of R. Kost ca. 40 euro nieuw. Die middelste stang heeft wel losse eindjes, heten tie rod end.
Trouwens als er maar een ietepieteklein gaatje in zit mag je dat schoonmaken en dichtplakken/kitten voor de APK. Als er een grote scheur inzit gaat dat niet lukken en is de kogel ws. ook al rot.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

