3 June 2008, 15:39
henqui schreef:Ik heb het pas gedaan, voor de eerste keer.
Je kan een tijdelijk Zweeds export kenteken aanvragen maar dat is erg omslachtig...
Gemakkelijkste manier:
Vraag je verzekeraar of deze op chassisnummer wil verzekeren.
Neem de Zweedse kentekenpapieren (2 delen) mee van de verkoper.
Laat hem of haar op het kenteken aankruisen dat de auto geëporteerd is, met handtekening (er staat een speciaal hokje voor op het kentekenbewijs).
Stel zelf een koopcontract op met de verkoper.
Vraag ontheffing BPM aan bij de belastingdienst (kan ergens op hun site). Je mag dan twee weken met een buitenlands kenteken rijden in NL (ook al is je auto belastingvrij, zoiets moet je toch aanvragen).
Vlieg naar Zweden met sterling.dk.
Rij terug via Helsingborg-Helsinggör en Rödby-Puttgarden (is 1460 km Stockholm-Leiden: 18 uur rijden).
Stuur de kentekenplaten na invoeren, samen met een kopie van het Zweedse kentekenbewijs (met RDW-stempel) op naar de Vägverket, de Zweedse RDW.
Als het goed is, meldt de RDW de auto ook af in Zweden, maar als extra zekerheid (voor de verkoper) is het wel zo netjes om de boel op te sturen.
En...wat ga je kopen? :-)
Heb je nog meer vragen, laat maar horen.
Hmm ok, wat moet dat koopcontract inhouden? Heb je een voorbeeld voor me? Het gaat waarschijnlijk een 142 worden, en als mn broer ook mee gaat neemt hij waarschijnlijk een 242 mee. En misschien gooien we nog een mooi turbo blok in de bak als we die tegenkomen

En hoe heb je dat dan met de verzekering gedaan? Heb je dat vantevoren afgesproken, of hoe krijg je anders verzekeringspapieren voor die auto?