11 March 2008, 22:57
Wat betreft A/R ;
De A is de diameter van het slakkenhuis en de R is de afstand van het hart van de A tot het hart van het wiel.
plaatje bij het praatje.
![[Afbeelding: ar_ratio.jpg]](http://home.tiscali.nl/jelmar/overig/ar_ratio.jpg)
In jip & janneke taal;
Een turbinehuis met een grotere A/R zal later spoolen, dan een turbinehuis met een kleine A/R ratio.
Maar een turbinehuis met grotere a/r zal wel hoger in de toeren door kunnen gaan.
Dit geld ook voor het compressor huis, dus per motor zul je een mooie combinatie uit moeten zoeken wil je er het meeste uithalen.
Ook helpt een flowmap je heel erg bij het uitzoeken van de juiste turbo.
(even heel zwart/wit, speciaal voor volvo t3's)
Wil je snel druk ? dan zoek je naar een .48 T3 Turbinehuis
Wil je lekker lang doortrekken ? dan ga je op zoek naar een .63 Turbinehuis.
Wel moet ik je op 1 puntje teleurstellen hendrik, die turbo gaat jou bij lange na geen 300PK geven.
De A is de diameter van het slakkenhuis en de R is de afstand van het hart van de A tot het hart van het wiel.
plaatje bij het praatje.
![[Afbeelding: ar_ratio.jpg]](http://home.tiscali.nl/jelmar/overig/ar_ratio.jpg)
In jip & janneke taal;
Een turbinehuis met een grotere A/R zal later spoolen, dan een turbinehuis met een kleine A/R ratio.
Maar een turbinehuis met grotere a/r zal wel hoger in de toeren door kunnen gaan.
Dit geld ook voor het compressor huis, dus per motor zul je een mooie combinatie uit moeten zoeken wil je er het meeste uithalen.
Ook helpt een flowmap je heel erg bij het uitzoeken van de juiste turbo.
(even heel zwart/wit, speciaal voor volvo t3's)
Wil je snel druk ? dan zoek je naar een .48 T3 Turbinehuis
Wil je lekker lang doortrekken ? dan ga je op zoek naar een .63 Turbinehuis.
Wel moet ik je op 1 puntje teleurstellen hendrik, die turbo gaat jou bij lange na geen 300PK geven.
