1 March 2008, 19:34
Het is zover, ik heb een turbo-model van Volvo gekocht. 24 december ben ik naar Kerkrade gegaan om de Volvo 740 TIC van Bossie over te nemen. Deze 740 TIC met B200ET komt uit 1984 en heeft nu 252.000 km op de teller staan. Goed onderhoud had de auto niet gehad, hij stond er slordig bij, zowel binnen als buiten. Maar al snel had ik door dat van deze Volvo iets heel moois was te maken.
Hieronder een lijstje met de plus- en de minpunten.
Pluspunten:
1. Motorisch goed.
2. hemel hangt niet.
3. Velgen nog relatief netjes.
4. Auto behoorlijk origineel (de originele knipperlichten zitten er nog bij).
5. De auto zit al aardig in de buurt van een belastingvrije status.
6. Niet onbelangrijk: een eerlijke verkoper.
7. Voor mij persoonlijk: eerste kentekenbewijs in Nederland afgegeven.
Minpunten:
1. Distributieriem moest nodig worden vervangen (laatste keer gedaan in 1999 bij 149.000 km)
2. Enkele fikse roestplekken en krassen (over de gehele carrosserie).
3. Stappenmotor / CIS-klep kapot (ook na grondige schoonmaak)
4. Interieur slordig (scheuren in de bekleding en slechte deurpanelen).
5. Bandenprofiel achter niet heel veel meer.
6. Diverse lampjes kapot.
7. Grote kras over de voorruit.
Na aanschaf heb ik ongeveer een week in de auto kunnen rijden, maar daarna kreeg ik wat problemen. Zo ging de gaffel van de koppeling kapot. Deze was bij het schanierpunt helemaal doorgeroest. Bijkomend effect was dat ik de koppelingscilinder daardoor had kapot gedrukt. De koppelingscilinder heb ik nieuw vervangen (achteraf had ik beter de rubbers van de oude kunnen vervangen). De gaffel is in het koppelingshuis gelast. Moeilijk, maar het is gelukt. Daarna kon ik eindelijk de d-riem laten verangen. Ben nu bezig steeds wat achterstallig onderhoud in te halen.
Anderhalve maand heeft de Volvo niet kunnen rijden. Niet dat de reparaties zoveel tijd kostten, maar ik kwam er door mijn werk gewoon niet aan toe.
Het is natuurlijk een prachtige wagen. Je merkt het verschil met de 244 goed, de 740 (die maar drie jaar ouder is) rijdt strakker en soepeler. De techniek is toch net iets moderner. Waarom het een 740 TIC en geen 240 TIC is geworden? Een goede 240 TIC is meestal duurder dan een goede 740 TIC. Dus als je een TIC voor weinig wil kopen, dan krijg meer waar voor je geld als je voor een 740 gaat. Een 740 daarentegen is ook minder roestgevoelig. Helemaal als je een 240 van 1984 koopt. Deze 740 is relatief dichtbij het belastingvrij rijden, en dat scheelt straks toch al gauw 600E op jaarbasis. Daarnaast heb ik al een Volvo uit de 2-serie, en daar rijd ik met plezier in.
De foto's.
![[Afbeelding: P1010010.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010010.jpg)
![[Afbeelding: P1010007.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010007.jpg)
![[Afbeelding: P1010011.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010011.jpg)
![[Afbeelding: P1010008.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010008.jpg)
![[Afbeelding: P1010009.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010009.jpg)
Enkele lelijke plekken.
![[Afbeelding: P1010006.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010006.jpg)
![[Afbeelding: P1010005.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010005.jpg)
Deze Volvo rijdt op Euro 98, een dure benzinesoort. De komende maanden zal ik nog in deze auto rijden, maar in de zomer zal ik hem schorsen en weer in de 244 (op LPG) gaan rijden. De 740 TIC zal dan tot en met december 2009 moeten wachten tot ik belastingvrij kan gaan rijden. In de tussentijd zal ik elke keer kleine investeringen gaan doen om de auto op en top te maken.
![[Afbeelding: P1010012.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010012.jpg)
Hieronder een lijstje met de plus- en de minpunten.
Pluspunten:
1. Motorisch goed.
2. hemel hangt niet.
3. Velgen nog relatief netjes.
4. Auto behoorlijk origineel (de originele knipperlichten zitten er nog bij).
5. De auto zit al aardig in de buurt van een belastingvrije status.
6. Niet onbelangrijk: een eerlijke verkoper.
7. Voor mij persoonlijk: eerste kentekenbewijs in Nederland afgegeven.
Minpunten:
1. Distributieriem moest nodig worden vervangen (laatste keer gedaan in 1999 bij 149.000 km)
2. Enkele fikse roestplekken en krassen (over de gehele carrosserie).
3. Stappenmotor / CIS-klep kapot (ook na grondige schoonmaak)
4. Interieur slordig (scheuren in de bekleding en slechte deurpanelen).
5. Bandenprofiel achter niet heel veel meer.
6. Diverse lampjes kapot.
7. Grote kras over de voorruit.
Na aanschaf heb ik ongeveer een week in de auto kunnen rijden, maar daarna kreeg ik wat problemen. Zo ging de gaffel van de koppeling kapot. Deze was bij het schanierpunt helemaal doorgeroest. Bijkomend effect was dat ik de koppelingscilinder daardoor had kapot gedrukt. De koppelingscilinder heb ik nieuw vervangen (achteraf had ik beter de rubbers van de oude kunnen vervangen). De gaffel is in het koppelingshuis gelast. Moeilijk, maar het is gelukt. Daarna kon ik eindelijk de d-riem laten verangen. Ben nu bezig steeds wat achterstallig onderhoud in te halen.
Anderhalve maand heeft de Volvo niet kunnen rijden. Niet dat de reparaties zoveel tijd kostten, maar ik kwam er door mijn werk gewoon niet aan toe.
Het is natuurlijk een prachtige wagen. Je merkt het verschil met de 244 goed, de 740 (die maar drie jaar ouder is) rijdt strakker en soepeler. De techniek is toch net iets moderner. Waarom het een 740 TIC en geen 240 TIC is geworden? Een goede 240 TIC is meestal duurder dan een goede 740 TIC. Dus als je een TIC voor weinig wil kopen, dan krijg meer waar voor je geld als je voor een 740 gaat. Een 740 daarentegen is ook minder roestgevoelig. Helemaal als je een 240 van 1984 koopt. Deze 740 is relatief dichtbij het belastingvrij rijden, en dat scheelt straks toch al gauw 600E op jaarbasis. Daarnaast heb ik al een Volvo uit de 2-serie, en daar rijd ik met plezier in.
De foto's.
![[Afbeelding: P1010010.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010010.jpg)
![[Afbeelding: P1010007.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010007.jpg)
![[Afbeelding: P1010011.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010011.jpg)
![[Afbeelding: P1010008.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010008.jpg)
![[Afbeelding: P1010009.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010009.jpg)
Enkele lelijke plekken.
![[Afbeelding: P1010006.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010006.jpg)
![[Afbeelding: P1010005.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010005.jpg)
Deze Volvo rijdt op Euro 98, een dure benzinesoort. De komende maanden zal ik nog in deze auto rijden, maar in de zomer zal ik hem schorsen en weer in de 244 (op LPG) gaan rijden. De 740 TIC zal dan tot en met december 2009 moeten wachten tot ik belastingvrij kan gaan rijden. In de tussentijd zal ik elke keer kleine investeringen gaan doen om de auto op en top te maken.
![[Afbeelding: P1010012.jpg]](http://i121.photobucket.com/albums/o211/Harryvolvo244/P1010012.jpg)
Volvo 740 tic '84.

