10 January 2008, 15:17
Citaat:Dan wordt het 123.
kleine correctie, het wordt (eerst) geen 123 (te duur).
Ik ben nu gegaan voor een Velleman-kit (K2543)
Volgens de site (en o.a. ook veel (tevreden) gebruikers op het V44-forum ) moet dit toch wel enige voordelen opleveren
Je koopt voor â¬14,75 een handvol losse onderdelen en bakt dat vervolgens inelkaar (te doen door elke jodokus die een soldeerbout aan de goede kant weet vast te houden

Aansluiten schijnt een een fluitje van een cent te zijn. (je zet 'm tussen draad van verdelerhuis en bobine (-) en haalt de condensator los, that's all.)
Voordelen: (Bron: v44.nl)
Velleman gebruikt de contactpuntjes alleen als stuurstroom (de kit neemt alleen maar de schakelende functie van de puntjes over. De bestaande puntjes worden 'gedegradeerd' tot signaalgever).
Hierdoor zul je dus geen last meer hebben van vonkjes tussen de contactpunten waardoor deze zullen slijten.
Voordeel is dat de puntjes nog maar eens in de 50.000 km vervangen dienen te worden en dat de vonk wat 'mooier' is.
Daarnaast bepaalt de openingsafstand van de contactpuntjes de oplaadtijd van de condensator, waardoor dit nauwgezet afgesteld dient te worden. Zeker bij een versleten verdeler kan dat dus nogal wat problemen geven. Aangezien de Velleman niet gevoelig is voor de openingsafstand/tijd, is hij hier minder gevoelig voor. Je kunt een versleten verdeler daardoor weer beter laten vonken.
Betere start en gelijkmatiger loop, vooral bij zeer hoog en laag toerental. Lager brandstofverbruik, minder vervuiling, lagere onderhoudskosten.
En dat alles voor nog geen â¬15 ! :o
Ik ga vanavond eens beginnen met bakken en laat wel eens weten wat het resultaat is (een dure 123 kan altijd nog).
(Zijn er hiet trouwens al Velleman-rijders?)
![[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]](https://images.cdn.circlesix.co/image/uploads/posts/2016/06/84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif)