8 January 2008, 23:47
Op LPG en carb werkt de choke niet als je gewend bent want er wordt geen mengsel verrijkt. Het is puur een soort handgas, als op de trekker. Ik heb de versneld stationair hevel op de carb ook zo 'gevoelig' mogelijk afgesteld, dus als ik de choke vol uittrek draait de motor zo 1000 toeren meer. De choke vergeten is ook niet zo'n ramp (nog een voordeel van gasrijden), dus ik duw hem relatief laat (na 1 km) stapsgewijs terug. Als ik binnen die km een stoplicht tegenkom en het stationair gaat me te traag trek ik de choke weer uit.
Bij vorst geef ik voor de start een minipufje LPG extra met de LPG 'choke', choke voluit, en met pedaal tegen de vloer iets doorstarten (niet te snel de sleutel terug laten schieten). Boven nul volstaat choke voluit, 's zomers lukt het zelfs zonder choke. Verbruik in winter 1:7, zomer 1:8.
Maar het is 's winters eigenlijk behelpen, het benzinegedeelte van mijn carb is op sterven na dood dus ik kan niet anders.
Ik heb wel een keer de verdamper bevroren door de LPG 'choke' een minuut in te drukken tijdens het starten, maar toen had ik nog niet helemaal door hoe het werkte.
Dit alles trouwens met de B20A. De B230F is altijd starten en lopen, LPG of benzine.
Bij vorst geef ik voor de start een minipufje LPG extra met de LPG 'choke', choke voluit, en met pedaal tegen de vloer iets doorstarten (niet te snel de sleutel terug laten schieten). Boven nul volstaat choke voluit, 's zomers lukt het zelfs zonder choke. Verbruik in winter 1:7, zomer 1:8.
Maar het is 's winters eigenlijk behelpen, het benzinegedeelte van mijn carb is op sterven na dood dus ik kan niet anders.
Ik heb wel een keer de verdamper bevroren door de LPG 'choke' een minuut in te drukken tijdens het starten, maar toen had ik nog niet helemaal door hoe het werkte.
Dit alles trouwens met de B20A. De B230F is altijd starten en lopen, LPG of benzine.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969