8 January 2008, 21:15
Heb met de polar op gas altijd semi syntheet 10W40 gebruikt. Vanwege LPG regelmatig slechts bij 20000 km gewisseld. Bleef mooi schoon. Motor had pas 375000 km op de teller.
Vriend van me rijdt op total aero 15W50 (B20E in P1800E). Is ook een volsyntheet en wordt door Total eigenlijk alleen maar op vliegtuigmotoren toegepast. In dezelfde motor ging voorheen ook de 10W40 semisyntheet van Total. Maar op de Area staat de drukmeter RECHT omhoog (ook stationair). Dus betere druk cq olie opbrengst en dus beter voor de motor!!??. Of trek ik hier een verkeerde conclusie?
Volgens mij is een dikkere olie vanaf 10W40 prima voor de B18/20 techniek. Voor de latere modellen 200/700/900 en mn de injektie modellen mag het wel iets dunner. Let wel op om niet in een stap van mineraal naar volsyntheet te gaan. Vaker gehoord dat de syntheet een reinigend effect heeft met de nodige risiko's van sludges loslaten etc..
Vriend van me rijdt op total aero 15W50 (B20E in P1800E). Is ook een volsyntheet en wordt door Total eigenlijk alleen maar op vliegtuigmotoren toegepast. In dezelfde motor ging voorheen ook de 10W40 semisyntheet van Total. Maar op de Area staat de drukmeter RECHT omhoog (ook stationair). Dus betere druk cq olie opbrengst en dus beter voor de motor!!??. Of trek ik hier een verkeerde conclusie?
Volgens mij is een dikkere olie vanaf 10W40 prima voor de B18/20 techniek. Voor de latere modellen 200/700/900 en mn de injektie modellen mag het wel iets dunner. Let wel op om niet in een stap van mineraal naar volsyntheet te gaan. Vaker gehoord dat de syntheet een reinigend effect heeft met de nodige risiko's van sludges loslaten etc..
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..

