4 January 2008, 14:02
Ja, maar dat komt dan door minder bewegende massa, minder frictie door minder grote onderdelen en een hoger thermisch rendement.
Een turbo zou zuiniger moeten zijn als je hem gebruikt. Als je gaat meten aan het systeem dan kom je er achter dat de turbo bij 120 km/uur wel mee staat te fluiten (tegendruk in de uitlaat) maar dat de druk in het spruitstuk 50Kpa is (-0,5 bar). Er is dus nog steeds een onderdruk aanwezig en de turbo werkt negatief in op het rendement.
Voor een benzine motor is een turbo meestal niet gunstig. Voor een dieselmotor wel. En dat komt omdat de turbo daar de pompverliezen opheft en zelfs meewerkt om de zuiger naar beneden te drukken tijdens de inlaatslag. De Dieselmotor heeft immers geen "smoorklep".
Bij vol-gas zou de turbo dus zuiniger moeten zijn, maar dat wordt dan weer teniet gedaan door het hogere vermogen. De relatie klein+turbo / groot zonder turbo moet dus gemaakt worden. Als je onze 2,3 liter turbo naast bijvoorbeeld een willekeurige V6 Amerikaan van dat bouwjaar zet met een inhoud van tussen de 3 en de 4 liter dan zal de Volvo Turbo het vermoedelijk beter doen. Maar er zijn nogal wat variabelen.
De mijne loopt op het moment 1:5 op LPG (injectie). En eigenlijk vind ik dat helemaal geen gekke waarde gezien mijn onzuinige omgang met het gaspedaal, het vermogen dat de motor kan leveren, de snelheden die worden gereden met deze turbo"brick" en het feit dat LPG welliswaar per KG meer energie bevat dan benzine, maar het veel lichter is dan benzine en we helaas het verbruik afrekenen per liter.
Een turbo zou zuiniger moeten zijn als je hem gebruikt. Als je gaat meten aan het systeem dan kom je er achter dat de turbo bij 120 km/uur wel mee staat te fluiten (tegendruk in de uitlaat) maar dat de druk in het spruitstuk 50Kpa is (-0,5 bar). Er is dus nog steeds een onderdruk aanwezig en de turbo werkt negatief in op het rendement.
Voor een benzine motor is een turbo meestal niet gunstig. Voor een dieselmotor wel. En dat komt omdat de turbo daar de pompverliezen opheft en zelfs meewerkt om de zuiger naar beneden te drukken tijdens de inlaatslag. De Dieselmotor heeft immers geen "smoorklep".
Bij vol-gas zou de turbo dus zuiniger moeten zijn, maar dat wordt dan weer teniet gedaan door het hogere vermogen. De relatie klein+turbo / groot zonder turbo moet dus gemaakt worden. Als je onze 2,3 liter turbo naast bijvoorbeeld een willekeurige V6 Amerikaan van dat bouwjaar zet met een inhoud van tussen de 3 en de 4 liter dan zal de Volvo Turbo het vermoedelijk beter doen. Maar er zijn nogal wat variabelen.
De mijne loopt op het moment 1:5 op LPG (injectie). En eigenlijk vind ik dat helemaal geen gekke waarde gezien mijn onzuinige omgang met het gaspedaal, het vermogen dat de motor kan leveren, de snelheden die worden gereden met deze turbo"brick" en het feit dat LPG welliswaar per KG meer energie bevat dan benzine, maar het veel lichter is dan benzine en we helaas het verbruik afrekenen per liter.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl