27 November 2007, 22:20
benzine en diesel turboladers onderschijden zich op de volgende punten:
-benzine turboladers moeten hogere temperaturen hebben, daardoor hebben deze een watergekoeld lagerhuis, iets dat turboladers op dieselmotoren slechts weinig hebben (nu heeft bijvoorbeeld de 2e generatie D5 dat pas terwijl veel merken het al midden/eind 80-er jaren in hun benzine-turbo modellen toepasten)
-benzine turboladers hebben door de hogere temperaturen ook betere materialen, zo zijn zeker onderdelen als turbinewielen beter hittebestendig. Bij bijvoorbeeld Garrett is het verschil te zien aan het profiel van de achterkant van de turbine (zichtbaar als je via de vanaf de downpipe de turbine in kijkt). 6-kantig is diesel en 3 hoekig afgerond is benzine. ook de wastegate en andere onderdelen zijn soms net wat beter bestand tegen hitte.
T3 is een serie van garrett die vaak op personenautos te vinden is, een heel populaire turbo. Een T4 is een serie die vaak op (lichte) trucks te vinden is (helaas niet zo veel in NL en omstreken). Wat het leuke is is dat de compressor van een T4 ook op een T3 kan. Voordeel is dat deze T4 compressor groter is en vaak gemaakt voor de hogere laaddrukken van een Diesel. leuk voor tunen dus.
De T3 heeft een bepaald soort flens, veel autos gebruiken nog steeds dit simpele gatenpatroon. Volvo gebruikt deze flens met een kleine aanpassing.
Een benzine turbo kan dus best op een diesel gebruikt worden, andersom zou ik er mee oppassen, behalve als je bijvoorbeeld een dikke degelijke truck turbo neemt die lijken me best goed opgewassen tegen de hogere temperaturen.
ik moet nu weg, ik kan wel meer typen als ik weer tijd heb
-benzine turboladers moeten hogere temperaturen hebben, daardoor hebben deze een watergekoeld lagerhuis, iets dat turboladers op dieselmotoren slechts weinig hebben (nu heeft bijvoorbeeld de 2e generatie D5 dat pas terwijl veel merken het al midden/eind 80-er jaren in hun benzine-turbo modellen toepasten)
-benzine turboladers hebben door de hogere temperaturen ook betere materialen, zo zijn zeker onderdelen als turbinewielen beter hittebestendig. Bij bijvoorbeeld Garrett is het verschil te zien aan het profiel van de achterkant van de turbine (zichtbaar als je via de vanaf de downpipe de turbine in kijkt). 6-kantig is diesel en 3 hoekig afgerond is benzine. ook de wastegate en andere onderdelen zijn soms net wat beter bestand tegen hitte.
T3 is een serie van garrett die vaak op personenautos te vinden is, een heel populaire turbo. Een T4 is een serie die vaak op (lichte) trucks te vinden is (helaas niet zo veel in NL en omstreken). Wat het leuke is is dat de compressor van een T4 ook op een T3 kan. Voordeel is dat deze T4 compressor groter is en vaak gemaakt voor de hogere laaddrukken van een Diesel. leuk voor tunen dus.
De T3 heeft een bepaald soort flens, veel autos gebruiken nog steeds dit simpele gatenpatroon. Volvo gebruikt deze flens met een kleine aanpassing.
Een benzine turbo kan dus best op een diesel gebruikt worden, andersom zou ik er mee oppassen, behalve als je bijvoorbeeld een dikke degelijke truck turbo neemt die lijken me best goed opgewassen tegen de hogere temperaturen.
ik moet nu weg, ik kan wel meer typen als ik weer tijd heb

240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni

