1 October 2007, 19:17
Het verschil is dag en nacht. Leuk weetje: de wide-band is ontwikkeld door Bosch / Volkswagen voor de eerste VR6 motoren. Deze haalde de emissie eisen van Calafornia niet. Toen is men met een lambda sensor gekomen die zo nauwkeurig is dat deze per arbeidsslag mengsel variatie kan opmerken. Aangesloten op het motormanagement systeem kon deze sensor dus de ingespoten brandstof per cilinder gaan regelen.
Wat heb je hier aan ? Nou... Niet zo heel veel, anders dan dat je nu weet hoe ontzetten precies de wide-band lambdasensor werkt en hoe snel.
Voor in je Volvo betekend dat dat je precies je mengselsamenstelling kan aflezen en deze wordt niet meer "gegokt" of berekend door de narrowband lambdasensor. De meeste wideband lambdasensor module's hebben een narrowband emulator dus kan je deze aansluiten op je bestaande bedrading voor de lambdasensor.
Wat heb je hier aan ? Nou... Niet zo heel veel, anders dan dat je nu weet hoe ontzetten precies de wide-band lambdasensor werkt en hoe snel.
Voor in je Volvo betekend dat dat je precies je mengselsamenstelling kan aflezen en deze wordt niet meer "gegokt" of berekend door de narrowband lambdasensor. De meeste wideband lambdasensor module's hebben een narrowband emulator dus kan je deze aansluiten op je bestaande bedrading voor de lambdasensor.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

