6 October 2005, 09:21
Gerben,
Ik heb een automatische benzine start. Hierover heb ik een discusie gehad met Carlo Schmidt.
Hij vertelde dat het beter was voor je injectoren als die regelmatig gebruikt werden (gesmeerd werden door de benzine om uitdroging te voorkomen) en dat dus een automatisch starten op benzine het beste was.
Verder wordt het gas met een normale ring tussen het luchtfilter en luchtweger de motor ingebracht.
En laten we eerlijk zijn, uitgedroogde injectoren door nieuwe te laten vervangen is niet goedkoop. Dan liever een paar liter benzine per week verbruiken.
Je moet echter wel zorgen dat je altijd benzine in de tank hebt zitten, anders kun je niet starten (is iemand die ik ken ooit overkomen).
Of je moet een override knopje op het schakelkastje hebben zitten, zoals wij hebben. Kun je wel meteen op gas starten.
Hoe LPG inbouwer in Rogat heet weet ik niet, maar bij mij in de buurt zijn 2 bedrijven die gas in bouwen. Eentje in Hoogeveen zelf, maar hier kom ik niet graag. Hij is beslist goed, ik heb alleen altijd het gevoel bij hem, dat ik hem stoor in zijn bezigheden. Hij neemt nooit de tijd voor je.
In Rogat worden alle vragen op een normale en duidelijke manier uitgelegd. Hij heeft mij dus ook advies gegeven hoe ik beste de tweede tanks kon inbouwen en aansluiten. Verder doet hij vrij veel in oldtimers (maarja welke LPG inbouwer doet dit eigenlijk niet?)
De auto liep op benzine inderdaad niet erg goed als deze koud was, Sander.
Heb opnieuw, tijdens het stellen van de kleppen, alles opnieuw laten afstellen. Achteraf bleek de benzine pomp relais kapot te zijn. Hadden ze in Polen overbrugt, met het gevaolg dat de benzine pomp continu aan het lopen was en voor mijn gevoel het complete benzine systeem erg aan het belasten was. Nieuw relais erin, overbrugging ongedaangemaakt en hij liep weer als van ouds.
Nu heeft de volvo alleen tijdens het (koude) starten last dat hij even niet lekker loopt (lijkt wel of hij op 3/4 pitten loopt ipv 6). Nadat je even gas hebt gegeven , begint hij beter te lopen. Dit probleem moet ik nog een keertje op lossen (vacuum probleem? of de koude start injector?).
Misschien heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen. Als de motor warm is loopt hij als een zonnetje.
Wij hebben inderdaad 1 keer last gehad van een backfire. Dit kwam omdat de lpgtank leeg was en mijn vrouw niet wist wat ze toen moest doen. (op benzine zetten). Backfire gaf niet zo'n ernorme knal als ik had gedacht, maar wel het bekende plaatje krom. Tweede handse erin gezet en voor de zekerheid een nieuwe in de auto liggen. Starten op benzine was toen niet meer mogelijk. CO schroef moest opnieuw afgesteld worden. Dat heb ik zelf gedaan zodat hij rdelijk goed liep. Later is door Carlo CO gehalte opnieuw afgesteld.
Heb nu 7 a 8000 km gereden zonder problemen, op een vacum lek na, op de dag dat we op vakantie wilden gaan (3 rechter injectoren waren los gaan zitten en dan rijdt de volvo niet meer zo fijn. kwam hier pas na 5-6 uur sleutelen achter. toch maar voor de zekerheid even vloeibare pakking gebruikt.)
Bij de gas tanks heb ik de 80% regelaar eruit gehaald. Dit heb ik trouwens pas gedaan na overleg met de LPG man. Hij zal officeel dit niet bevordenen, maar ........
De 80% regelaar is erin gezet, omdat toen in die tijd er auto's waren die een lpg tank op hun dak hadden liggen. Bij verhitting (door de zon) kunnen vloeibare stoffen ook uitzetten en komt de tank onder grote druk/spanning te staan. Als er een laagje gas boven in de tank zit, wordt kan de druk van het uitzettende vloeibare gas, weg doordat het gas samengeperst kan worden (dus minder/geen druk op de tank zelf).
Bij 30 bar gaat de zekerheidsklep open en laat dan de overdruk eruit lopen. Deze gaat via de ontluchtings slang naar buiten.
Je moet er alleen voor zorgen wanneer de 80% regeaar eruit haalt, dat je de auto niet met een volle tank vol in de zon gaat zetten.
Als je getankt, zal je huis toch niet meteen om de hoek liggen, en bij een gebruik van 1 op 6 a 7, heb je al snel weer een paar liter gas eruit.
Trouwens 100% vullen lukt toch nooit, op z'n hoogst 95-97%
zo dat was weer een lang verhaal, hoop dat jullie er iets aan hebben.
Carlos
Ik heb een automatische benzine start. Hierover heb ik een discusie gehad met Carlo Schmidt.
Hij vertelde dat het beter was voor je injectoren als die regelmatig gebruikt werden (gesmeerd werden door de benzine om uitdroging te voorkomen) en dat dus een automatisch starten op benzine het beste was.
Verder wordt het gas met een normale ring tussen het luchtfilter en luchtweger de motor ingebracht.
En laten we eerlijk zijn, uitgedroogde injectoren door nieuwe te laten vervangen is niet goedkoop. Dan liever een paar liter benzine per week verbruiken.
Je moet echter wel zorgen dat je altijd benzine in de tank hebt zitten, anders kun je niet starten (is iemand die ik ken ooit overkomen).
Of je moet een override knopje op het schakelkastje hebben zitten, zoals wij hebben. Kun je wel meteen op gas starten.
Hoe LPG inbouwer in Rogat heet weet ik niet, maar bij mij in de buurt zijn 2 bedrijven die gas in bouwen. Eentje in Hoogeveen zelf, maar hier kom ik niet graag. Hij is beslist goed, ik heb alleen altijd het gevoel bij hem, dat ik hem stoor in zijn bezigheden. Hij neemt nooit de tijd voor je.
In Rogat worden alle vragen op een normale en duidelijke manier uitgelegd. Hij heeft mij dus ook advies gegeven hoe ik beste de tweede tanks kon inbouwen en aansluiten. Verder doet hij vrij veel in oldtimers (maarja welke LPG inbouwer doet dit eigenlijk niet?)
De auto liep op benzine inderdaad niet erg goed als deze koud was, Sander.
Heb opnieuw, tijdens het stellen van de kleppen, alles opnieuw laten afstellen. Achteraf bleek de benzine pomp relais kapot te zijn. Hadden ze in Polen overbrugt, met het gevaolg dat de benzine pomp continu aan het lopen was en voor mijn gevoel het complete benzine systeem erg aan het belasten was. Nieuw relais erin, overbrugging ongedaangemaakt en hij liep weer als van ouds.
Nu heeft de volvo alleen tijdens het (koude) starten last dat hij even niet lekker loopt (lijkt wel of hij op 3/4 pitten loopt ipv 6). Nadat je even gas hebt gegeven , begint hij beter te lopen. Dit probleem moet ik nog een keertje op lossen (vacuum probleem? of de koude start injector?).
Misschien heeft iemand een idee waaraan dit zou kunnen liggen. Als de motor warm is loopt hij als een zonnetje.
Wij hebben inderdaad 1 keer last gehad van een backfire. Dit kwam omdat de lpgtank leeg was en mijn vrouw niet wist wat ze toen moest doen. (op benzine zetten). Backfire gaf niet zo'n ernorme knal als ik had gedacht, maar wel het bekende plaatje krom. Tweede handse erin gezet en voor de zekerheid een nieuwe in de auto liggen. Starten op benzine was toen niet meer mogelijk. CO schroef moest opnieuw afgesteld worden. Dat heb ik zelf gedaan zodat hij rdelijk goed liep. Later is door Carlo CO gehalte opnieuw afgesteld.
Heb nu 7 a 8000 km gereden zonder problemen, op een vacum lek na, op de dag dat we op vakantie wilden gaan (3 rechter injectoren waren los gaan zitten en dan rijdt de volvo niet meer zo fijn. kwam hier pas na 5-6 uur sleutelen achter. toch maar voor de zekerheid even vloeibare pakking gebruikt.)
Bij de gas tanks heb ik de 80% regelaar eruit gehaald. Dit heb ik trouwens pas gedaan na overleg met de LPG man. Hij zal officeel dit niet bevordenen, maar ........
De 80% regelaar is erin gezet, omdat toen in die tijd er auto's waren die een lpg tank op hun dak hadden liggen. Bij verhitting (door de zon) kunnen vloeibare stoffen ook uitzetten en komt de tank onder grote druk/spanning te staan. Als er een laagje gas boven in de tank zit, wordt kan de druk van het uitzettende vloeibare gas, weg doordat het gas samengeperst kan worden (dus minder/geen druk op de tank zelf).
Bij 30 bar gaat de zekerheidsklep open en laat dan de overdruk eruit lopen. Deze gaat via de ontluchtings slang naar buiten.
Je moet er alleen voor zorgen wanneer de 80% regeaar eruit haalt, dat je de auto niet met een volle tank vol in de zon gaat zetten.
Als je getankt, zal je huis toch niet meteen om de hoek liggen, en bij een gebruik van 1 op 6 a 7, heb je al snel weer een paar liter gas eruit.
Trouwens 100% vullen lukt toch nooit, op z'n hoogst 95-97%
zo dat was weer een lang verhaal, hoop dat jullie er iets aan hebben.
Carlos
trotse bezitter van volvo 265 GLE V6 2.7 bj 80, americaanse uitvoering

