13 January 2007, 21:11
Als het de aandrijflijn is zijn er nog twee rubbers die eventueel toe doen en waar ik je nog niet over gehoord heb, nl. het draagrubber van de versnellingsbak en de rubberschijf van bak naar aandrijfas. En de cardankoppelingen kunnen kapot gaan, maar dat zou wel snel zijn. En de as kan ooit een keer scheef in elkaar gezet zijn. Geluid uit de aandrijflijn of wielen is meestal onafhankelijk van versnelling of toerental, alleen van de gereden snelheid.
Als je naast de dreun ook nog een gruizig geluid (vooral in de vijfde versnelling, en niks in de vierde) hoort vanonder de pook, kan de versnellingsbak de boosdoener zijn. Het kan lijken of dit geluid uit de achteras komt.
Ik had dit eerst, de bak was gaar, lekte olie uit de achterste keerring, vieze bende. Auto had dit al toen hem kocht, met 312000 km. Tweedehands versnellingsbakken zijn er genoeg in Overijssel (autocross), als je een knopje in de pook hebt zitten zoek je een M46, met vijf echte versnellingen een M47. Bakken uit de Volvo 740 passen ook, altijd de benzineversie ivm het koppelingshuis.
Tenzij je een automaat hebt natuurlijk, daar weet ik niks vanaf.
Als je naast de dreun ook nog een gruizig geluid (vooral in de vijfde versnelling, en niks in de vierde) hoort vanonder de pook, kan de versnellingsbak de boosdoener zijn. Het kan lijken of dit geluid uit de achteras komt.
Ik had dit eerst, de bak was gaar, lekte olie uit de achterste keerring, vieze bende. Auto had dit al toen hem kocht, met 312000 km. Tweedehands versnellingsbakken zijn er genoeg in Overijssel (autocross), als je een knopje in de pook hebt zitten zoek je een M46, met vijf echte versnellingen een M47. Bakken uit de Volvo 740 passen ook, altijd de benzineversie ivm het koppelingshuis.
Tenzij je een automaat hebt natuurlijk, daar weet ik niks vanaf.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969

