5 December 2006, 23:27
Een open dumpventiel opent bij een bepaald drukverschil en laat de overtollige lucht er uit, kort gezegd.
De aansluiting is erg simpel. De ene kant zit op je drukpijp, en dan heb je nog een aansluiting die achter de gasklep zit. Als je het gas loslaat en dus de klep sluit krijg je meer druk voor de klep dan er achter, en als het verschil te groot wordt opent de dump en dan krijg je dus het psssstt geluid.
Voordelen zijn dat je turbo langer mee gaat en dat hij nog steeds draait na het doorschakelen. Zonder dump wordt er druk opgebouwd en de turbo kan al snel niet meer pompen, en hij komt dan dus tot een vrij abrupte stop. Maar de meeste turbo's hebben een ingebouwde dump dus dat argument gaat eigenlijk niet op.
Het nadeel met een open dump en k-jet is dat je lucht naar binnen blijft halen terwijl de motor niks gebruikt. De motor krijgt dus te veel benzine in die tijd.
Sommige lui zeggen dat een open dump niet goed werkt met k-jet, en anderen zeggen dat het geen enkel probleem is. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen, maar dat komt van het voorjaar
De aansluiting is erg simpel. De ene kant zit op je drukpijp, en dan heb je nog een aansluiting die achter de gasklep zit. Als je het gas loslaat en dus de klep sluit krijg je meer druk voor de klep dan er achter, en als het verschil te groot wordt opent de dump en dan krijg je dus het psssstt geluid.
Voordelen zijn dat je turbo langer mee gaat en dat hij nog steeds draait na het doorschakelen. Zonder dump wordt er druk opgebouwd en de turbo kan al snel niet meer pompen, en hij komt dan dus tot een vrij abrupte stop. Maar de meeste turbo's hebben een ingebouwde dump dus dat argument gaat eigenlijk niet op.
Het nadeel met een open dump en k-jet is dat je lucht naar binnen blijft halen terwijl de motor niks gebruikt. De motor krijgt dus te veel benzine in die tijd.
Sommige lui zeggen dat een open dump niet goed werkt met k-jet, en anderen zeggen dat het geen enkel probleem is. Ik heb het zelf nog niet kunnen proberen, maar dat komt van het voorjaar

242DL -75 | 265GLE -79 | 244TIC -81 | V70 TDI -98