20 August 2005, 13:32
dun is op zich niet zo heel erg. Wat ik wel gemerkt hebt is als je olie wat aan de dunne kant is dat je dan met wat oudere motoren een wat hoger olieverbruik krijgt. Simpelweg volgens mij omdat alles tussen de schraapveertjes en afdichtingen heen gaat bij dunnere olie. Er zit meer speling op een wat oudere motor dan op nieuwe moderne denk ik.
Dit verschijnsel merkte ik namelijk met mijn Volvo amazon. Toen de schraapveren nog niet vervangen waren. Met Duckhams erin (ik weet niet meer welke gradatie) slurpte het ding olie, maar ik wilde het blok 'schoonrijden' door vaak te verversen want de wagen had lang stilgestaan. Na een poosje gooide ik er olie van het vat van de buurman in die de olie in zn Scania's gooide. Perfect! Maar later heb ik de schraapveertjes vervangen en dat hielp ook.
Dit verschijnsel merkte ik namelijk met mijn Volvo amazon. Toen de schraapveren nog niet vervangen waren. Met Duckhams erin (ik weet niet meer welke gradatie) slurpte het ding olie, maar ik wilde het blok 'schoonrijden' door vaak te verversen want de wagen had lang stilgestaan. Na een poosje gooide ik er olie van het vat van de buurman in die de olie in zn Scania's gooide. Perfect! Maar later heb ik de schraapveertjes vervangen en dat hielp ook.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"

