23 September 2006, 17:56
Omgekeerde T.......
Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het juiste antwoord, maar je kan eens beginnen met de massapool een nacht van de accu af te laten liggen.
Overigens gaat het lambda-lampje branden als er iets mis is met de motor. Maar de storing kan ook in de lambdasonde zelf zitten. Als de sonde niet meer opwarmd of een onjuist signaal afgeeft door ouderdom.
Redenen voor een brandend lampje is meestal omdat het mengsel te veel afwijkt. Het lambdalampje waarchuwt dan omdat op termijn dan ook de Kathalysator kan beschadigen en zelfs kan dichtsmelten.
Redenen voor een slecht mengsel kunnen divers zijn: Kapotte brandstofinjector, kapotte bougiekabel, luchtmeetklep die blijft hangen, valse lucht bij spruitstuk, gat in de uitlaat (dan is het mengsel wel goed maar de uitlezing fout...)
Het is dus net als bij een doorgebrande zekering: simpelweg herplaatsen / vervangen lost vaak het achterliggende probleem niet op.

Ben eigenlijk ook wel benieuwd naar het juiste antwoord, maar je kan eens beginnen met de massapool een nacht van de accu af te laten liggen.
Overigens gaat het lambda-lampje branden als er iets mis is met de motor. Maar de storing kan ook in de lambdasonde zelf zitten. Als de sonde niet meer opwarmd of een onjuist signaal afgeeft door ouderdom.
Redenen voor een brandend lampje is meestal omdat het mengsel te veel afwijkt. Het lambdalampje waarchuwt dan omdat op termijn dan ook de Kathalysator kan beschadigen en zelfs kan dichtsmelten.
Redenen voor een slecht mengsel kunnen divers zijn: Kapotte brandstofinjector, kapotte bougiekabel, luchtmeetklep die blijft hangen, valse lucht bij spruitstuk, gat in de uitlaat (dan is het mengsel wel goed maar de uitlezing fout...)
Het is dus net als bij een doorgebrande zekering: simpelweg herplaatsen / vervangen lost vaak het achterliggende probleem niet op.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl