4 September 2006, 00:05
Flauw hoor... Stationcar... :lol:
Maare.. Er staat dan wel 12 volt op die grijze draad.. Als je gaat meten aan bijvoorbeeld een lampje:
+ pool accu --> draadje --> lampje --> draadje --> spanningsmeter --> - pool accu
Dan zal je 12 volt meten. Dat komt omdat het spanningsverschil nog steeds 12 volt is en omdat de spanningsmeter een heel erg hoge weerstand heeft en het lampje een erg lage. Zo zit het ook bij je tankmeter. Alleen is de meter dan het lampje.
Als je het niet aandurft: sluit dan een lampje aan op de grijze draad en koppel die aan massa. Bijvoorbeeld met behulp van zo'n priklampje die nog wel eens gebruikt wordt voor storingzoeken (geen LED lampje...) Je maakt dan nooit kortsluiting maar zal in het vreemdste geval het lampje aan het branden krijgen. Vermoedelijk gebeurd er niets... Behalve dan dat je tankmeter "vol" gaat aangeven (hoop ik)
Maare.. Er staat dan wel 12 volt op die grijze draad.. Als je gaat meten aan bijvoorbeeld een lampje:
+ pool accu --> draadje --> lampje --> draadje --> spanningsmeter --> - pool accu
Dan zal je 12 volt meten. Dat komt omdat het spanningsverschil nog steeds 12 volt is en omdat de spanningsmeter een heel erg hoge weerstand heeft en het lampje een erg lage. Zo zit het ook bij je tankmeter. Alleen is de meter dan het lampje.
Als je het niet aandurft: sluit dan een lampje aan op de grijze draad en koppel die aan massa. Bijvoorbeeld met behulp van zo'n priklampje die nog wel eens gebruikt wordt voor storingzoeken (geen LED lampje...) Je maakt dan nooit kortsluiting maar zal in het vreemdste geval het lampje aan het branden krijgen. Vermoedelijk gebeurd er niets... Behalve dan dat je tankmeter "vol" gaat aangeven (hoop ik)
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl