23 August 2006, 12:40
Die info klopt niet. Ik zal het in de andere post ook nog even aangeven. Een Original-cup-rijder had dit bedacht, maar de naloop blijkt minder en de spoorbreedte ook. De fussee's zijn wel steviger. Helaas.
Het type dat op de laatste 240 heeft gezeten is het langst.
Het gaat om de off-set van de band. Hier zijn 2 dingen op berekend:
De wiellagers. Als de band te ver naar binnen wordt geplaatst zal er met de wiellagers weinig misgaan. Wordt het wiel te ver naar buiten geplaatst dan wordt de as en het buitenste lager nogal zwaar belast. Het lager zal versneld verslijten.
Verder heb je nog de hartlijn die van het draaipunt van het toplager van de veerpoot door de fussee loopt. Deze komt op een bepaalde plek uit op de weg. Deze lijn zal uit het midden zijn van de band. Je kan je dus voorstellen dat als de band weerstand ondervind je dit terugvoelt in het stuur. Zet je er spacers op (of andere diameter banden) dan veranderd deze hartlijn en kan het dus zijn dat je wiel minder gevoelig wordt, of juist veel gevoeliger. Ook dit heeft weer zijn weerslag op stuurkogels en lagers, maar het beinvloed ook het gevoel dat de auto je geeft.
Je kan prima andere banden en wielen monteren, ook als de offset totaal niet klopt. Als je dit maar oplost met de juiste spacer, dan ontzie je de stuurinrichting en de lagers. Een spacer is dus niet per difinitie ongezond voor de wielophanging.
Voor de achteras maakt het een heel klein beetje uit. Normaal staat het wiel iets dichter op de as als je uitgaat van een standaard situatie. Leg je het wiel verder naar buiten dan zal de steekas iets meer op doorbuiging belast worden. Maar deze effecten zijn minimaal.
Ik heb ze bij JBraceparts.se vandaan.
Wat de maten betreft:
195 loopt net niet aan:
225 is 3 cm breder dus je kan 15mm minder ver gaan. Maar ik zit wel heel erg op het randje.
Je zou de ET van de S60 velgen moeten achterhalen. En de ET van de Vigro's.
De ET van de S60 zal groter zijn. Dus als je de Vigro van de S60 aftrekt, en nog 20mm als speling voor de bredere band neemt, dan zit je heel erg in de goede richting. Dan kan je bepalen of je een 25mm of 30mm spacer wilt hebben.
Ik hoop dat je nog even gaat posten wat het precies is, dan weten andere mensen ook of ze een S60 wiel kunnen monteren en hoe of dat gaat passen.
Het type dat op de laatste 240 heeft gezeten is het langst.
Het gaat om de off-set van de band. Hier zijn 2 dingen op berekend:
De wiellagers. Als de band te ver naar binnen wordt geplaatst zal er met de wiellagers weinig misgaan. Wordt het wiel te ver naar buiten geplaatst dan wordt de as en het buitenste lager nogal zwaar belast. Het lager zal versneld verslijten.
Verder heb je nog de hartlijn die van het draaipunt van het toplager van de veerpoot door de fussee loopt. Deze komt op een bepaalde plek uit op de weg. Deze lijn zal uit het midden zijn van de band. Je kan je dus voorstellen dat als de band weerstand ondervind je dit terugvoelt in het stuur. Zet je er spacers op (of andere diameter banden) dan veranderd deze hartlijn en kan het dus zijn dat je wiel minder gevoelig wordt, of juist veel gevoeliger. Ook dit heeft weer zijn weerslag op stuurkogels en lagers, maar het beinvloed ook het gevoel dat de auto je geeft.
Je kan prima andere banden en wielen monteren, ook als de offset totaal niet klopt. Als je dit maar oplost met de juiste spacer, dan ontzie je de stuurinrichting en de lagers. Een spacer is dus niet per difinitie ongezond voor de wielophanging.
Voor de achteras maakt het een heel klein beetje uit. Normaal staat het wiel iets dichter op de as als je uitgaat van een standaard situatie. Leg je het wiel verder naar buiten dan zal de steekas iets meer op doorbuiging belast worden. Maar deze effecten zijn minimaal.
Ik heb ze bij JBraceparts.se vandaan.
Wat de maten betreft:
195 loopt net niet aan:
225 is 3 cm breder dus je kan 15mm minder ver gaan. Maar ik zit wel heel erg op het randje.
Je zou de ET van de S60 velgen moeten achterhalen. En de ET van de Vigro's.
De ET van de S60 zal groter zijn. Dus als je de Vigro van de S60 aftrekt, en nog 20mm als speling voor de bredere band neemt, dan zit je heel erg in de goede richting. Dan kan je bepalen of je een 25mm of 30mm spacer wilt hebben.
Ik hoop dat je nog even gaat posten wat het precies is, dan weten andere mensen ook of ze een S60 wiel kunnen monteren en hoe of dat gaat passen.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl

