Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kachelkraan / waterkraan electrisch bediend
Ha ! Mensen letten op hier !

Inderdaad, het doel is de verdamper op 30 graden te houden. Dit heeft inderdaad een effect op de cilindervulling van ongeveer 3-4 %. De koelere inlaatlucht zorgt voor een hogere detonatiegrens en mijn injectoren worden nu stikheer, deze kan ik dan ook wat koeler laten werken.

Ik zat te denken aan een hele simpele radiatorschakeling die voor de aftermarket fans gebruikt worden. Maar zelf iets in elkaar knutselen met een hysterese moet ook niet al te lastig zijn.

De verdamper krijgt normaal een shot van 90 graden koelvloeistof en zal het gas op dezelfde temperatuur brengen. Bij 0 graden celcius komt het LPG de verdamper niet meer uit. Bij 20 graden celcius is de dampspanning ongeveer 10 bar. Ruim voldoende om in dampvorm de motor in te lopen.

Iedere keer als de kraan opengaat zal er een shot van 90 graden warme koelvloeistof de verdamper binnen lopen. Maar de verdamper ontrekt razendsnel warmte van de omgeving. Ze werkt eigenlijk als airco (hee ! Idee !) Als je dus de hysterese klein genoeg maakt zal de temperatuur van de verdamper zo goed als stabiel blijven. Target is ergens tussen de 10 en de 30 graden. Hoe kouder hoe beter, maar de boel mag niet bevriezen, natuurlijk !

Ik heb inderdaad in Hilversum een bedrijf gevonden die dergelijke kranen levert. Eens kijken of ik er wat mee kan.

Wordt vervolgd !

Bij een normaal verdampersysteem kan je de aanvoerslang van de verdamper beter kort houden, afhankelijk van het type verdamper. Met een intercooler werken is dus niet zo'n succes. Met LPG injectie zou het wel kunnen, maar de thermostaatschakeling lijkt mij geschikter.
BS-AutoTune, voor classics en specials: http://www.bs-autotune.nl
Antwoord

Berichten in dit topic
Kachelkraan / waterkraan electrisch bediend - door Bozzma - 18 August 2006, 21:21
Kachelkraan / waterkraan electrisch bediend - door JoostV6 - 19 September 2006, 22:51
Kachelkraan / waterkraan electrisch bediend - door JoostV6 - 19 September 2006, 22:52

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  kachelkraan beschijving monteren rhoek 5 3.066 21 April 2013, 21:58
Laatste bericht: Rik Tuin
  Kachelkraan wim244 10 7.339 5 October 2011, 00:46
Laatste bericht: bassbambi
  Oud type kachelkraan vervangen voor nieuw type TheDrivingDutchman 5 7.441 16 February 2010, 20:19
Laatste bericht: TheDrivingDutchman

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)