22 July 2006, 19:35
M&M schreef:Met een multimeter met frequentiemeting. Stroomtang op de bobinekabel, meter op stroommeting instellen en dan lees ik de frequentie af. 100 Hz is 3000 R/min.
Je bedoelt zo'n meter dat het aantal magnetische veld pulsen per sec. op de kabel van de bobine naar de distributeur meet?
Citaat:Statiomair meet ik 27 Hz en ben er van uit gegaan dat stationair 800 R/min is. Echter 27x60sec.= 1620 R/min dus dan delen door 2 en dan heb je een toerental van 810 R/min. De meter meet dus twee pulsen per omwenteling als je op de bobinekabel meet. Als je dit weet 3000/60=50x2=100Hz op de multimeter.
Slim, maar ik denk niet dat mijn motor stationair 800 draait, ik denk stiekem dat ie wat minder toeren maakt. Enig idee of ik misschien wat metingen uit het dashbord kan trekken? Ik neem aan dat er wel een aansluiting is voor een mogelijke toerenteller... en zo'n ding werkt toch op lineaire spanning? Lijkt me makkelijk uit te lezen.
volvoloos<br /><br />One who forms and expresses judgments of the merits, faults, value, or truth of a matter.