22 July 2006, 11:00
ik heb 2,5 jaar geleden een 245 turbo met lpg op de kop getikt voor E200 en daar rij ik nu plm. 45000km per jaar mee - gaat prima! Nog nooit een backfire gehad en het verbruik is redelijk (1 op7). 1,5 jaar geleden een originele intercoolerset geplaatst en dat maakt het nog leuker
Inmiddels heeft de auto er meer dan 650000km op zitten en hij is nu serieus levensmoe. Maar niet getreurd: via de link hierboven van Saint kun je m'n nieuwste plannen zien.
De turbo is bij uitstek geschikt voor lpg doordat de kop voorzien is van speciaal geharde en natrium gekoelde kleppen - die kunnen beter tegen lpg. Ik heb er vorig jaar een andere kop op gezet en durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar vlgs mij was dat nog de originele.
Op het gebied van onderhoud en reparatie zul je wel iets meer geld moeten reserveren, dat komt voornamelijk doordat de turbotechnieken in die jaren nog niet 100% waren geevauleerd: het uitlaatspruitstuk wil wel eens scheuren en het is verstandig om een watergekoelde turbo te monteren (is in veel gevallen al gedaan). Daarbij zal met dit vermogen je koppeling wat meer te lijden hebben (en je motorsteunen etc) en die moet wat eerder worden vervangen. Verder geen problemen en vooral ERG VEEL LOL!
Grootste probleem is overigens de roestduivel. Vind maar eens een niet rotte turbo.....
Als je een beetje wilt hobbieen, dan zou ik een goede basis kiezen met niet teveel k'm's (met plm 250000km vind je ze wel en da's nog bijna nieuw) - en waarschijnlijk loopt die op benzine. Op een ander topic vind je informatie over een nieuw lpg systeem dat Bozzma inbouwt in z'n 242GT en 264. Ik denk dat zo'n systeem het beste past bij onze turbo's, maar je vindt denk ik geen gasboer die dit voor je wil doen.... Misschien dat je Bozzma zover krijgt, hij gaat er z'n beroep van maken vlgs mij. Op mijn oude zit nog een heel conventioneel systeem met verdamper en mengstuk, dat bevalt best goed, maar je verliest wel wat vermogen.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.

Inmiddels heeft de auto er meer dan 650000km op zitten en hij is nu serieus levensmoe. Maar niet getreurd: via de link hierboven van Saint kun je m'n nieuwste plannen zien.
De turbo is bij uitstek geschikt voor lpg doordat de kop voorzien is van speciaal geharde en natrium gekoelde kleppen - die kunnen beter tegen lpg. Ik heb er vorig jaar een andere kop op gezet en durf het niet met 100% zekerheid te zeggen, maar vlgs mij was dat nog de originele.
Op het gebied van onderhoud en reparatie zul je wel iets meer geld moeten reserveren, dat komt voornamelijk doordat de turbotechnieken in die jaren nog niet 100% waren geevauleerd: het uitlaatspruitstuk wil wel eens scheuren en het is verstandig om een watergekoelde turbo te monteren (is in veel gevallen al gedaan). Daarbij zal met dit vermogen je koppeling wat meer te lijden hebben (en je motorsteunen etc) en die moet wat eerder worden vervangen. Verder geen problemen en vooral ERG VEEL LOL!
Grootste probleem is overigens de roestduivel. Vind maar eens een niet rotte turbo.....
Als je een beetje wilt hobbieen, dan zou ik een goede basis kiezen met niet teveel k'm's (met plm 250000km vind je ze wel en da's nog bijna nieuw) - en waarschijnlijk loopt die op benzine. Op een ander topic vind je informatie over een nieuw lpg systeem dat Bozzma inbouwt in z'n 242GT en 264. Ik denk dat zo'n systeem het beste past bij onze turbo's, maar je vindt denk ik geen gasboer die dit voor je wil doen.... Misschien dat je Bozzma zover krijgt, hij gaat er z'n beroep van maken vlgs mij. Op mijn oude zit nog een heel conventioneel systeem met verdamper en mengstuk, dat bevalt best goed, maar je verliest wel wat vermogen.
Als je meer wilt weten dan hoor ik het wel.