10 August 2025, 09:20
Koelvloeistof gisteren doorgespoeld met tuinslang, thermostaat verwijderd (met terugplaatsen nieuwe rubber ring uit koppakkingset gemonteerd) en kon zo richting blok en richting radiator doorspoelen. Expansievat koelvloeistof had ik al verwijderd dus vandaar uit ook nog door kunnen spoelen. (Expansievat had ik verwijderd omdat ik deze wilde reinigen van binnen met schoonmaakazijn nacht laten staan maar dat is niet goed gelukt. Keer een nieuwtje monteren.)
Carterontluchting slang die op het carterventilatie vat wordt aangesloten was nog een uitdaging deze weer op vat te krijgen; met het schoonmaken van deze slang zijn de uiteinden ervan uit oorspronkelijke richting geraakt....
Tevens olie afgetapt (kwamen echt klonten uit) en oliefilter verwijderd en vernieuwd.
Heb er ongeveer 200 a 300 ml versnellingsbakolie bij gedaan omdat ik heb gehoord dat dit een reinigende werking zou hebben...
Denk het beste na 100 km weer nieuwe olie en oliefilter service uitvoeren?
Vol synthetisch is dat beter tegen sludge of niet aan te raden?
Gisteren een proefrit van half uur gemaakt.
Eerste 20 minuten best nog wat rook vanachter tijdens de rit, onder de kap ook ter plaatse van uitlaatspruitstuk.
Denk restanten van insmeren van cilinderwanden met olie ter voorkoming van roest gedurende het openliggen van deze en reinigen van bovenzijde zuigers en ook ingesmeerd met olie.
Uitlaatspruitstuk heb ik nog iets vaster kunnen krijgen en rook is nu weg.
Remmerij moet nog wat los komen en ingereden worden. Merk dat linksvoor behoorlijk aan blijft lopen, was ook aandachtspunt bij laatste apk keuring, monteur heeft deze toen tijdens apk keuring vrijgemaakt maar blijft toch opspelen.
Tot zover erg blij dat hij weer de weg op kan en veel dank Marc 1970 en andere Volvo liefhebbers hier die op afstand de nodige informatie hebben gegeven zodoende ik deze klus heb kunnen klaren.
Carterontluchting slang die op het carterventilatie vat wordt aangesloten was nog een uitdaging deze weer op vat te krijgen; met het schoonmaken van deze slang zijn de uiteinden ervan uit oorspronkelijke richting geraakt....
Tevens olie afgetapt (kwamen echt klonten uit) en oliefilter verwijderd en vernieuwd.
Heb er ongeveer 200 a 300 ml versnellingsbakolie bij gedaan omdat ik heb gehoord dat dit een reinigende werking zou hebben...
Denk het beste na 100 km weer nieuwe olie en oliefilter service uitvoeren?
Vol synthetisch is dat beter tegen sludge of niet aan te raden?
Gisteren een proefrit van half uur gemaakt.
Eerste 20 minuten best nog wat rook vanachter tijdens de rit, onder de kap ook ter plaatse van uitlaatspruitstuk.
Denk restanten van insmeren van cilinderwanden met olie ter voorkoming van roest gedurende het openliggen van deze en reinigen van bovenzijde zuigers en ook ingesmeerd met olie.
Uitlaatspruitstuk heb ik nog iets vaster kunnen krijgen en rook is nu weg.
Remmerij moet nog wat los komen en ingereden worden. Merk dat linksvoor behoorlijk aan blijft lopen, was ook aandachtspunt bij laatste apk keuring, monteur heeft deze toen tijdens apk keuring vrijgemaakt maar blijft toch opspelen.
Tot zover erg blij dat hij weer de weg op kan en veel dank Marc 1970 en andere Volvo liefhebbers hier die op afstand de nodige informatie hebben gegeven zodoende ik deze klus heb kunnen klaren.