8 August 2025, 21:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 August 2025, 21:46 door Marc1970.)
Keurig ingevet, boek zegt motorolie maar kopervet is luxe variant. Natrekken hoeft niet in deze 20Nm -60 Nm -90 graden methode. Je moet echt wel zeker weten dat die boutgaten leeg waren, anders draai je de kopbouten klem tegen de eventuele vloeistof onderin het boutgat en dat geeft veel weerstand zonder dat de bout op spanning komt.
Probleem met doorspoelen is dat je vooral de drab van onderin wilt. Voor de radiateur is dat makkelijk zat, maar in de motor zit de thermostaat in de weg (de wegen van het koelwater zijn vrij complex). IN een koude motor loopt de koeling alleen door de kop (en de kachel), en die is ws. schoon genoeg nu.
Makkelijkst haal je even de thermostaat eruit en hoost via het kraantje onder #3, dan krijg je de meeste circulatie onderin de motor. Dan kan je het gewoon stilstaand regelen.
Wat ik eigenlijk bijna altijd doe met oude en goed gebruikte bouten, boutgaten en moeren is ze droog een paar keer heen en weer draaien tot ik zeker weet dat ze allemaal over de volle lengte roestvrij en gangbaar zijn.
Probleem met doorspoelen is dat je vooral de drab van onderin wilt. Voor de radiateur is dat makkelijk zat, maar in de motor zit de thermostaat in de weg (de wegen van het koelwater zijn vrij complex). IN een koude motor loopt de koeling alleen door de kop (en de kachel), en die is ws. schoon genoeg nu.
Makkelijkst haal je even de thermostaat eruit en hoost via het kraantje onder #3, dan krijg je de meeste circulatie onderin de motor. Dan kan je het gewoon stilstaand regelen.
Wat ik eigenlijk bijna altijd doe met oude en goed gebruikte bouten, boutgaten en moeren is ze droog een paar keer heen en weer draaien tot ik zeker weet dat ze allemaal over de volle lengte roestvrij en gangbaar zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969