7 August 2025, 09:33
ALs je de kop eraf tilt lopen de olie en kvs die daar nog in zit door elkaar alle kanten op. Koelwater kan je zonder gesloten systeem nauwelijks oppompen, je kan zo hard je wilt aan de waterpomppoelie draaien en dan spettert er hooguit wat water op en neer.
De normale werking van de oliepomp kan je nog simuleren door aan de tussenas te draaien, olie komt dan langzaam omhoog uit de ronde boring (5-6 mm), niet toevallig gelegen boven het oliefilter.
De mogelijkheid dat onderin het gietijzeren blok iets gescheurd is, kan ik me niet voorstellen en buiten gebroken drijfstangen die door het blok naar buiten slaan heb ik nog geen (foto's van) een gebroken/gebarsten 2 liter onderblok gezien.
De normale werking van de oliepomp kan je nog simuleren door aan de tussenas te draaien, olie komt dan langzaam omhoog uit de ronde boring (5-6 mm), niet toevallig gelegen boven het oliefilter.
De mogelijkheid dat onderin het gietijzeren blok iets gescheurd is, kan ik me niet voorstellen en buiten gebroken drijfstangen die door het blok naar buiten slaan heb ik nog geen (foto's van) een gebroken/gebarsten 2 liter onderblok gezien.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969