6 August 2025, 21:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 August 2025, 22:09 door Marc1970.)
Re: de koelwatergaten, dat hoort zo. De gaten in blok, koppakking en kop komen niet overeen qua diameter, vorm of zelfs plaats, er zijn ook 'blinde' gaten.
Kromming van 0,1 mm is perfect/verwaarloosbaar, zie handboek.
In het blok zit 1 olieopvoergat naast een kopboutgat, in de koppakking zit daarvoor een druppelvormig gat, olie loopt verder in de kop naar alle lagerringen vd nokkenas. Drie gaten draineren de olie weer naar beneden. Dan nog de 10 boutgaten, en de rest vd gaten is voor koelwater.
Alle kopboutgaten zijn van onder dicht, en die moeten leeggemaakt worden wat er ook in zit, voordat je de kopbouten erin draait.
De kleppen zijn aangekoekt met carbon en iets wat op ouderwets loodvervangerresidu lijkt, kan je er afhalen met een kleine schroevedraaier, een krabber van iets en/of een draadborstel op de boor, kleppen zijn keihard staal. Niet te veel krassen maken. De zuigers hebben beetje vettige carbonlaag erop, geeft niks.
Lijkt het nou zo of zijn dat twee koppakkingen? In elk geval lijkt er bij cilinder1 inderdaad een afwijking te zijn.
Kromming van 0,1 mm is perfect/verwaarloosbaar, zie handboek.
In het blok zit 1 olieopvoergat naast een kopboutgat, in de koppakking zit daarvoor een druppelvormig gat, olie loopt verder in de kop naar alle lagerringen vd nokkenas. Drie gaten draineren de olie weer naar beneden. Dan nog de 10 boutgaten, en de rest vd gaten is voor koelwater.
Alle kopboutgaten zijn van onder dicht, en die moeten leeggemaakt worden wat er ook in zit, voordat je de kopbouten erin draait.
De kleppen zijn aangekoekt met carbon en iets wat op ouderwets loodvervangerresidu lijkt, kan je er afhalen met een kleine schroevedraaier, een krabber van iets en/of een draadborstel op de boor, kleppen zijn keihard staal. Niet te veel krassen maken. De zuigers hebben beetje vettige carbonlaag erop, geeft niks.
Lijkt het nou zo of zijn dat twee koppakkingen? In elk geval lijkt er bij cilinder1 inderdaad een afwijking te zijn.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969