Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
wat een miserie met mijn 940
nou, we zijn weer een stuk verder - en heb goede moed dat de zoektocht ten einde is.

De bak is gespoeld (niet geflusht) en dat bleek niet te vroeg. De bakolie was niet meer mooi rood, maar best bruin geworden. Nu ze weer een stuk roder is, schakelt de bak weer wat soepeler en voelt eea aan zoals het hoort (y);

Alsof het allemaal nog niet genoeg was wat bezweek, lichtte ook "ineens" het lampje van de lambda-sonde op. Nou ja, ze is niet heel makkelijk te bereiken, maar het vervangen bleek een sinpel klusje (wat overigens geen invloed had op de rest van de storing(en));

Na een avondje studeren blijkt dat er modelletjes zijn met twee brandstofpompen (eentje in de tank en eentje onder de bestuurdersstoel - bij het filter) en latere modellen waarbij de tweede is wegbezuinigd. Het blijkt dat mijn 940 een modelletje van het latere type is. Omdat de brandstofdruk niet hoger komt - ook niet na het vervangen van de regelaar, hebben we beredeneerd dat de pomp in de tank aan het overlijden is. Na het monteren van een tweede pompje, komt - en blijft! - het systeem prima op druk en zijn de startproblemen voorbij; jeuj! Overigens is het pompje sterk genoeg om de brandstof door die in de tank heen te zuigen - mocht ze helemaal de geest geven;

De problemen die we ervoeren op LPG lijken ook als sneeuw voor de zon verdwenen, dus die zullen gerelateerd zijn aan de de brandstofdruk - die invloed zal hebben gehad op de verbrandingscondities waarop de LPG-ECU geparasiteerd is;

Intussen viel de dashboard-verlichting uit (wat niet handig is bij het aflezen van oa je snelheid in 't donker). 't Bleek een kapotte dimmer waarvoor inmiddels een vervangend exemplaar onderweg is met de post.

Zo blijft, naast wat lampjes in het dashboard, enkel de cruise-control over die niet werkt. 'n Mooi klusje voor als het ooit stopt met regenen ..

Allemaal erg bedankt voor de adviezen en het meedenken - en zoëzo vanalles moois voor 2024!
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord

Berichten in dit topic
wat een miserie met mijn 940 - door Dinges - 14 October 2023, 13:59
RE: wat een miserie met mijn 940 - door Marc1970 - 14 October 2023, 15:42
RE: wat een miserie met mijn 940 - door Dinges - 19 October 2023, 17:17
RE: wat een miserie met mijn 940 - door Kogelman - 20 October 2023, 18:17
RE: wat een miserie met mijn 940 - door Marc1970 - 22 October 2023, 20:40
RE: wat een miserie met mijn 940 - door Dinges - 5 January 2024, 20:42

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Mijn 940 ervaringen tot nu toe. scimitar 10 22.713 4 September 2012, 15:57
Laatste bericht: scimitar
  Zoek een remlicht-controler , kleur geel voor mijn 940 !!! Woodhouse 0 2.921 21 July 2012, 14:03
Laatste bericht: Woodhouse

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)