19 October 2023, 17:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 October 2023, 10:04 door Dinges.)
Dankjewel voor je reactie, Marc.
Het plot is wel ietsje dikker: we konden nagaan dat de brandstofpomp het systeem niet "prime-d" voor de start: er is dus geen brandstof (benzine) voor het starten. Ook bij het (handmatig) bedienen van het relais dat dat zou moeten verzorgen, bouwt het systeem amper 2 bar aan druk op (terwijl de boekjes doen vermoeden dat er toch zo'n 3-3,5 bar aan druk op dient te komen staan voor een soepele start) en ben wel benieuwd of dat door de brandstofpomp in de tank wordt opgebouwd of door die onder de auto (bestuurdersstoel). De brandstofpomp (welke?) maakt ook best wat geluid en bovendien start ze altijd op benzine, dus die (koude) start is zoëzo duur ;-) (en het ligt dus niet aan oude/vergomde benzine). Nu ze amper aan wil slaan, start ik eerder de accu leeg dan dat ze aan de gang wil ..
Inmiddels zijn we (door het resetten van de auto?) zo ver dat de druk in het benzine-systeem weer op orde lijkt te zijn - en ze dus wel op benzine wil lopen - al gaat het starten nog niet van harte (maar dat zou "normaal" zijn volgens Marc). Het bedienen van de schakelaar om over te schakelen op LPG geeft wel aan dat dat lukt, maar het benzine-systeem blijft op druk en de auto lijkt op benzine te blijven lopen.
Heeft de reset de regel-unit voor het LPG in de war gemaakt? Waar zit dat ding - en is die ook te resetten? Zou het kunnen dat de pomp in de brandstoftank het begeven heeft (dat hoop ik niet, want de LPG-specialist gaf aan dat dat een grapje is dat zo'n €650,- gaat kosten)?
't Lijkt erop dat, wanneer we het ene hebben aangepakt, het volgende (onverklaarbare) ding zich alweer aandient ..
Het plot is wel ietsje dikker: we konden nagaan dat de brandstofpomp het systeem niet "prime-d" voor de start: er is dus geen brandstof (benzine) voor het starten. Ook bij het (handmatig) bedienen van het relais dat dat zou moeten verzorgen, bouwt het systeem amper 2 bar aan druk op (terwijl de boekjes doen vermoeden dat er toch zo'n 3-3,5 bar aan druk op dient te komen staan voor een soepele start) en ben wel benieuwd of dat door de brandstofpomp in de tank wordt opgebouwd of door die onder de auto (bestuurdersstoel). De brandstofpomp (welke?) maakt ook best wat geluid en bovendien start ze altijd op benzine, dus die (koude) start is zoëzo duur ;-) (en het ligt dus niet aan oude/vergomde benzine). Nu ze amper aan wil slaan, start ik eerder de accu leeg dan dat ze aan de gang wil ..
Inmiddels zijn we (door het resetten van de auto?) zo ver dat de druk in het benzine-systeem weer op orde lijkt te zijn - en ze dus wel op benzine wil lopen - al gaat het starten nog niet van harte (maar dat zou "normaal" zijn volgens Marc). Het bedienen van de schakelaar om over te schakelen op LPG geeft wel aan dat dat lukt, maar het benzine-systeem blijft op druk en de auto lijkt op benzine te blijven lopen.
Heeft de reset de regel-unit voor het LPG in de war gemaakt? Waar zit dat ding - en is die ook te resetten? Zou het kunnen dat de pomp in de brandstoftank het begeven heeft (dat hoop ik niet, want de LPG-specialist gaf aan dat dat een grapje is dat zo'n €650,- gaat kosten)?
't Lijkt erop dat, wanneer we het ene hebben aangepakt, het volgende (onverklaarbare) ding zich alweer aandient ..
R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.

