9 September 2022, 13:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 September 2022, 13:15 door Marc1970.)
Mooi toch? Die gaatjes in de naaldvoet betekenen niks voor zover ik weet. Er trekt niks aan de naald, het motorvacuum trekt aan de luchtschuif waarin de naald zit.
De sproeier is vast, het vacuum boven de sproeier is constant, en alleen de naald bepaalt de doorvoer. Stationair is de doorvoer bijna niks, dikste deel vd naald blokkeert bijna de sproeier. Hoe meer gas je geeft, hoe hoger de naald uit de sproeier getrokken wordt door het motorvacuum en hoe groter gat er overblijft zodat er meer benzine langs kan verstuiven.
Er zijn zeker naalden die dikker zijn, en die dunner zijn, en die op andere plekken dikker of dunner zijn, er zijn meest honderden naaldprofielen voor dit soort constant-vacuum carburateurs (Stromberg, SU, de jouwe). Allemaal passend bij een bepaald mengsel (rijk/arm = hoog/laag CO), nokkenasprofiel, vervroeging etc.
De sproeier is vast, het vacuum boven de sproeier is constant, en alleen de naald bepaalt de doorvoer. Stationair is de doorvoer bijna niks, dikste deel vd naald blokkeert bijna de sproeier. Hoe meer gas je geeft, hoe hoger de naald uit de sproeier getrokken wordt door het motorvacuum en hoe groter gat er overblijft zodat er meer benzine langs kan verstuiven.
Er zijn zeker naalden die dikker zijn, en die dunner zijn, en die op andere plekken dikker of dunner zijn, er zijn meest honderden naaldprofielen voor dit soort constant-vacuum carburateurs (Stromberg, SU, de jouwe). Allemaal passend bij een bepaald mengsel (rijk/arm = hoog/laag CO), nokkenasprofiel, vervroeging etc.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969