7 June 2022, 10:50
De schuifsplines in het midden heeft iets van 17 manieren dat ie in elkaar past, daar kan iets mis zijn gegaan. De kruiskoppelingen moeten om te beginnen in één 'vlak' liggen, dat kan je vrij makkelijk zien.
Recentere versie hebben een rubberschijf vooraan, die geven niks om hoe de splines in elkaar geschoven is (want de achterste kruiskoppelingen kunnen niet verdraaien t.o. elkaar). Het enige waar je dan mee te maken hebt is de balancering van de asdelen t.o. elkaar.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Driveli...fAlignment schijnt dat er pijltjes op staan.
Ik heb wel s geprobeerd expres onbalans in zo'n as te maken met slangklemmen en plakjes lood, lukte niet. Volgens mij is het een redelijk stabiel systeem. Maar je kan wat proberen met plaklood en tiewraps, of anders kan je s proberen de as 90 of 180 graden anders in elkaar te schuiven.
Recentere versie hebben een rubberschijf vooraan, die geven niks om hoe de splines in elkaar geschoven is (want de achterste kruiskoppelingen kunnen niet verdraaien t.o. elkaar). Het enige waar je dan mee te maken hebt is de balancering van de asdelen t.o. elkaar.
https://www.volvoclub.org.uk/faq/Driveli...fAlignment schijnt dat er pijltjes op staan.
Ik heb wel s geprobeerd expres onbalans in zo'n as te maken met slangklemmen en plakjes lood, lukte niet. Volgens mij is het een redelijk stabiel systeem. Maar je kan wat proberen met plaklood en tiewraps, of anders kan je s proberen de as 90 of 180 graden anders in elkaar te schuiven.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969