Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
cardanas M47
Hoi,

voor mijn ombouwproject ben ik op zoek naar wat informatie en dan vooral afbeeldingen/ foto's en/of tekeningen van de verschillende cardanassen die tegen een m47 bak geschroefd kunnen worden.

Ik moet namelijk een as maken die van mijn m47 bak naar een Opel achteras gaat. Hierin moet ik een schuifstuk oid hebben wat het verschil in lengte op kan vangen dat ontstaat met in/uitveren.

De opel as gebruikt een kruisstukje aan het eind en is dus niet makkelijk te voorzien van een schuifstuk oid aan die kant. mijn hoop is dus gevestigd op de Volvo kant van de as.

Mocht ik er niet uitkomen met een volvo as dan wordt het een homokineet met een adapter.

Maar alle info over cardanassen is welkom!!

Groeten Remco
Al ben je nog zo snel, mijn Alfa achterhaalt je wel...
Antwoord
Er is nogal wat variatie in dikte en lengte van aandrijfassen van de RWD Volvo's. Maar allemaal zijn ze uit twee stukken, het achterste deel heeft twee kruiskoppelingen, het voorste deel hangt in een steunlager en zit aan de bak vast met een rubber Hardy schijf of weer een kruiskoppeling.
De maten zijn in inch, 1 3/4" voor de 140 en oude sedan 240's en 2" voor estates en de latere 240's. De maten van de kruiskoppelingen weet ik niet, maar het allemaal standaard spul.

Zie http://www.k-jet.org/documents/greenbooks/200-series/ aflevering TP11404-2
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
het achterste deel is 2,5" of zelfs 2.75" van de late 240. in ieder geval best dik. niet perse nodig, maar als je toch zoekt is het misschien nuttig om voor de sterkste te gaan.
de 700/900 serie heeft een mooier steunlager, dat bevestigd makkelijk met 2 schroeven en is veel steviger.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Van wat ik tot nu toe heb gezien heb ik alleen een voorste deel nodig van een latere 240. Klopt het dat dat het deel is met het steunlager en een schuifstuk erin? zo'n rubber schijf zie ik niet zo zitten, heb liever kruiskoppelingen. 740 as heeft toch de rubberen schijf?

De kadett heeft een lang staartstuk aan de bak zitten waardoor de cardanas maar ongeveer een meter lang is en uit 1 deel bestaat, een steunlager is er dus ook niet.. Bij de kadett zitten er twee kruiskoppelingen in waarvan de voorste met een glijdend stuk in de bak zit, deze kan dus in en uit de bak glijden om zo het lengteverschil bij in en uitveren op te vangen.

Als ik het steunlager laat vervallen kan ik de voorste helft van de as gebruiken nadat ik hem op lengte heb gemaakt. Met enig geluk past het kruisstuk zelfs op de Opel as en zoniet dan is dat vrij makkelijk aan te passen.

Iemand een goede foto van het voorste stuk van een 240 as voor mij?

Al ben je nog zo snel, mijn Alfa achterhaalt je wel...
Antwoord
Dit is er een: http://www.brickboard.com/FAQ/700-900/Dr...nDiagnosis
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Jw240 schreef:de 700/900 serie heeft een mooier steunlager, dat bevestigd makkelijk met 2 schroeven en is veel steviger.

Is dat lager met rubber ed ? Is dat op een 240 As te zetten ?
[img][/img]
Antwoord
abbabak schreef:
Jw240 schreef:de 700/900 serie heeft een mooier steunlager, dat bevestigd makkelijk met 2 schroeven en is veel steviger.

Is dat lager met rubber ed ? Is dat op een 240 As te zetten ?

ja, en dat ga ik proberen er op te zetten. Bozzma heeft het ook, in de VOC doen ze het ook vaker.
de standaard 240 houder ga ik daar voor aanpassen zoals de Groep A 240 het ook had.

Lager zelf is gelijk, de rubber houder is het verschil.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Trilling in aandrijflijn (cardanas) marc-f 7 2.942 26 May 2023, 11:38
Laatste bericht: Marc1970
  Cardanas Volvo 740 Archermusic 1 2.431 4 December 2019, 21:49
Laatste bericht: Mark244
  kwaliteit imitatie-kruiskoppelingen cardanas Potvisboer 7 4.155 4 September 2012, 09:03
Laatste bericht: Marc1970
  Cardanas 244 met AW71 Camiel 4 2.837 30 April 2011, 11:41
Laatste bericht: skidje

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)