14 February 2022, 17:58
Allereerst dank voor de fijne reacties. U zal nog wel meer van me gaan horen (als jullie dat goed vinden
) over mijn nieuwe bolide.
Ook dit forum moet ik nog even onder de knie krijgen, dus antwoord ik in dit bericht op al uw vragen:
Andere sleutels zaten er echt niet bij. Bij de verkoper stond de Volvo ook gewoon van het slot in een doodlopende straat. De auto stond daar al 3 maanden zo goed als stil.
We zullen het niet weten of het gebrek onbewust of bewust niet aan mij is verteld.
Ik heb er inderdaad ook wel vertrouwen in dat hij niet snel zonder mijn weten van mijn parkeerplaats weg zal rijden (lees: gejat). Zelf kreeg ik hem zojuist niet eens aan mét sleutel; ik had geen idee van het bestaan van een stuurslot. Na enig Googlewerk wist ik dat wel.
Ik vermoed inderdaad dat die tweede sleutel er wel ooit heeft bijgezeten. Ik keek nog in verborgen vakjes (die de 240 volgens mij niet zoveel heeft), maar een sleutel kon ik nergens vinden.
Inderdaad, @BartJu, de pinnetjes naar beneden drukken bedoelde ik! Je hebt me doorzien.
Oja @Grey240Polar, over de tankdop; Ik kreeg de volvo vrijwel leeg mee. Dus bij de pomp stonden ik en mijn vrienden al snel te knungelen met de benzinedop. Er zit een slot op. We kregen de dop eraf; maar het is mij nog de vraag of dat is gelukt door het amateuristisch gedraai of dat de sleutel het wél echt deed. Na het tanken ("gooi er maar voor 50 euro in, ik weet niet of ie automatisch afslaat") was het moeilijk dichtdraaien. Ik: 'leg hem er maar een beetje op, het kan geen kwaad.' In de angst dat ik het nooit meer los kreeg.
Vraag: zijn deze doppen (groen) universeel? Kan ik dus gewoon eentje kopen zonder slot?
Dan de deursloten:
Als je dat bedoelt: Nee, centrale deurvergrendeling zit er niet op. Is het een mogelijkheid om dat er wel op te laten maken? (Kosten? Werk? Zijn er mensen die dit doen? Minder moeite dan de andere mogelijkheden?)
Hartelijk dank voor de tips over nieuwe sloten/cilinders. Ik probeer er nog even wegwijs in te worden wat nu voor mij het beste is. Het is natuurlijk prima als alleen de bestuurdersdeur en de kofferklep met een sleutel op slot kan. De andere wil ik gerust met het pinnetje naar beneden duwen.
Het is me om het even of ik nieuwe sloten/nieuwe sleutels (meerdere) krijg. Het gaat mij erom wat het minste moeite kost voor het vervangen en daarmee ook het minste geld.
Ik heb contact gehad met de sleutelmaker uit Tilburg, van het linkje. Op de vraag of hij een nieuwe sleutel kan maken bij het bestaande cilinderslot en wat de kosten daarvan zijn, is het antwoord dat ik hem maar even langs moet brengen. Begrijpelijk, maar ik vraag eerst nog even hier verder.
Ervaring met kosten van welke vorm van sloten/sleutels vervangen dan ook? In totaal iets van 150 euro vind ik prima, maar ik heb dus echt geen idee waar ik aan moet denken.
En ik ben niet perse onhandig, maar ik ga me nu nog even niet wagen aan het zelf knutselen van een nieuw slot. Dat laat ik liever door iemand doen die weet waar die mee bezig is.
Stel je voor, ik waag me aan het loshalen van de (Nog in bijzonder goede staat) bekleding van de deuren om bij het cilinderslot te komen; zijn er dingen waarop ik moet letten?
Tot slot las ik elders dat je sloten overeenkomen met het chassisnummer. Is dit zo bij de 240? Is dit te controleren? En is dat dan ook een optie om te kunnen nabestellen? Of is dit gewoon te duur en onnodig?
Ik hoop genoeg info gegeven te hebben. En bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag!

Ook dit forum moet ik nog even onder de knie krijgen, dus antwoord ik in dit bericht op al uw vragen:
Andere sleutels zaten er echt niet bij. Bij de verkoper stond de Volvo ook gewoon van het slot in een doodlopende straat. De auto stond daar al 3 maanden zo goed als stil.
We zullen het niet weten of het gebrek onbewust of bewust niet aan mij is verteld.
Ik heb er inderdaad ook wel vertrouwen in dat hij niet snel zonder mijn weten van mijn parkeerplaats weg zal rijden (lees: gejat). Zelf kreeg ik hem zojuist niet eens aan mét sleutel; ik had geen idee van het bestaan van een stuurslot. Na enig Googlewerk wist ik dat wel.
Ik vermoed inderdaad dat die tweede sleutel er wel ooit heeft bijgezeten. Ik keek nog in verborgen vakjes (die de 240 volgens mij niet zoveel heeft), maar een sleutel kon ik nergens vinden.
Inderdaad, @BartJu, de pinnetjes naar beneden drukken bedoelde ik! Je hebt me doorzien.
Oja @Grey240Polar, over de tankdop; Ik kreeg de volvo vrijwel leeg mee. Dus bij de pomp stonden ik en mijn vrienden al snel te knungelen met de benzinedop. Er zit een slot op. We kregen de dop eraf; maar het is mij nog de vraag of dat is gelukt door het amateuristisch gedraai of dat de sleutel het wél echt deed. Na het tanken ("gooi er maar voor 50 euro in, ik weet niet of ie automatisch afslaat") was het moeilijk dichtdraaien. Ik: 'leg hem er maar een beetje op, het kan geen kwaad.' In de angst dat ik het nooit meer los kreeg.
Vraag: zijn deze doppen (groen) universeel? Kan ik dus gewoon eentje kopen zonder slot?
Dan de deursloten:
Als je dat bedoelt: Nee, centrale deurvergrendeling zit er niet op. Is het een mogelijkheid om dat er wel op te laten maken? (Kosten? Werk? Zijn er mensen die dit doen? Minder moeite dan de andere mogelijkheden?)
Hartelijk dank voor de tips over nieuwe sloten/cilinders. Ik probeer er nog even wegwijs in te worden wat nu voor mij het beste is. Het is natuurlijk prima als alleen de bestuurdersdeur en de kofferklep met een sleutel op slot kan. De andere wil ik gerust met het pinnetje naar beneden duwen.
Het is me om het even of ik nieuwe sloten/nieuwe sleutels (meerdere) krijg. Het gaat mij erom wat het minste moeite kost voor het vervangen en daarmee ook het minste geld.
Ik heb contact gehad met de sleutelmaker uit Tilburg, van het linkje. Op de vraag of hij een nieuwe sleutel kan maken bij het bestaande cilinderslot en wat de kosten daarvan zijn, is het antwoord dat ik hem maar even langs moet brengen. Begrijpelijk, maar ik vraag eerst nog even hier verder.
Ervaring met kosten van welke vorm van sloten/sleutels vervangen dan ook? In totaal iets van 150 euro vind ik prima, maar ik heb dus echt geen idee waar ik aan moet denken.
En ik ben niet perse onhandig, maar ik ga me nu nog even niet wagen aan het zelf knutselen van een nieuw slot. Dat laat ik liever door iemand doen die weet waar die mee bezig is.
Stel je voor, ik waag me aan het loshalen van de (Nog in bijzonder goede staat) bekleding van de deuren om bij het cilinderslot te komen; zijn er dingen waarop ik moet letten?
Tot slot las ik elders dat je sloten overeenkomen met het chassisnummer. Is dit zo bij de 240? Is dit te controleren? En is dat dan ook een optie om te kunnen nabestellen? Of is dit gewoon te duur en onnodig?
Ik hoop genoeg info gegeven te hebben. En bij vragen of opmerkingen hoor ik het graag!