18 January 2022, 15:47
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 18 January 2022, 16:29 door Marc1970.)
Uitlaatgas/damp hoort door de uitlaat te gaan, dat is wel zo netjes. Lekkend koelwater is meest vloeibaar, behalve wanneer het op een hete uitlaat druppelt.
Nog maar s goed kijken daar. Het kijkt makkelijker als die kant van de motor schoon is. De uitlaat wil nog wel s losjes vast zitten aan de turbo, waarschijnlijk zit ie met 3 moeren vast en zit (zat) er een pakkinkje tussen. De pijp naar beneden hoort vast te zitten aan het koppelingshuis, omdat ie anders telkens losraakt door het bewegen van de uitlaat.
Er zit ook nog wel s een barstje in het (gietijzeren) uitlaatspruitstuk.
Tenslotte kan de pakking van cil.kop naar spruitstuk eruit geblazen zijn, dat hoor je meest ook wel knetteren.
Koelwater kan tussen de kop en het blok vandaan lekken, of uit één van de pluggen in de kop, of uit één van de pluggen in het blok. Meest zie je er niks van omdat het via de dikke laag olie/stof-koek naar beneden valt.
OP een schone ondergrond zie je na een tijdje witte kristallen verschijnen, dat is de droogrest van kvs.
Het bruin worden van de kvs zou nog van roest kunnen zijn, dan kan je de hele koeling aftappen (zit een kraantje onderaan het blok) en doorspoelen met de tuinslang.
Nog maar s goed kijken daar. Het kijkt makkelijker als die kant van de motor schoon is. De uitlaat wil nog wel s losjes vast zitten aan de turbo, waarschijnlijk zit ie met 3 moeren vast en zit (zat) er een pakkinkje tussen. De pijp naar beneden hoort vast te zitten aan het koppelingshuis, omdat ie anders telkens losraakt door het bewegen van de uitlaat.
Er zit ook nog wel s een barstje in het (gietijzeren) uitlaatspruitstuk.
Tenslotte kan de pakking van cil.kop naar spruitstuk eruit geblazen zijn, dat hoor je meest ook wel knetteren.
Koelwater kan tussen de kop en het blok vandaan lekken, of uit één van de pluggen in de kop, of uit één van de pluggen in het blok. Meest zie je er niks van omdat het via de dikke laag olie/stof-koek naar beneden valt.
OP een schone ondergrond zie je na een tijdje witte kristallen verschijnen, dat is de droogrest van kvs.
Het bruin worden van de kvs zou nog van roest kunnen zijn, dan kan je de hele koeling aftappen (zit een kraantje onderaan het blok) en doorspoelen met de tuinslang.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969