9 January 2022, 11:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 9 January 2022, 11:36 door Grey240Polar.)
(8 January 2022, 17:41)Marc1970 schreef: Laatste hint: haal de plus van de accu af bij alles wat je met de startmotor onderneemt want kortsluiting met 400A is kort en heftig.
Min, niet plus.
Altijd eerst de min van de accu loshaen en, indien nodig, pas daarna de plus. Misschien klinkt dit wat overdreven, maar een ongeluk zit in een klein hoekje.
Elektrisch gezien maakt het helemaal niets uit of je de plus of min los haalt, de stroomkring is in beide gevallen onderbroken. Maar... mocht je tijdens het losmaken van de accupool per ongeluk met je sleutel iets geleidends van de auto aanraken, dan zit je met dezelfde grote kortsluiting als die sleutel op de pluspool zit.
Ik hoef denk ik niet uit te leggen dat als je begint met de minpool dergelijke ongelukken onmogelijk zijn (of je moet het presteren om met een sleutel direct de min- en pluspool te overbruggen).
PS: let wel: mocht je ooit werken aan een van die auto's die het chassis aan de pluspool hebben, dan begin je dus juist wel met de plus. Maar er zijn niet zoveel auto's die dat zo tegendraads hebben (en dan waarschijnlijk vooral Engelse).
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47