8 January 2022, 17:41
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 January 2022, 22:48 door Marc1970.)
Praatje met plaatje: https://www.saris4x4.nl/koppeling-en-dru...vervangen/
IN het kopp.huis blijven als het goed is de ontkoppelarm en het druklager hangen, die moet je ook ff goed bekijken op slijtage vooral op het draaipunt (beetje vet voor de moeite).
De drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, da's alles. Zes boutjes geleidelijk eruit draaien en het ding komt er af en de plaat valt op de grond. Dan zie je een vliegwiel, met middenin een kogellager dat heet toplager. Straks moet je de as van de bak weer door de plaat heen in het toplager frotten.
Vliegwiel en drukgroep hebben beide allerlei groeven als een ouwe LP, blauwe hitteplekken en zelfs barstjes van het harde en hete werk wat ze iedere keer doen, de draaikracht vd motor geleidelijk overbrengen op de koppelingsplaat. Ondiepe barstjes ter dikte van een haar en radiaal (van binnen naar buiten) heb ik me nooit druk om gemaakt. Ondiepe groeven, die niet veroorzaakt zijn door de klinknagels in de plaat, ook niet.
De drukgroep bevat een straffe schotelveer en die heeft 'vingers' waar het druklager tegen loopt, die moeten nog lekker dik zijn.
ALs vliegwiel en drukgroep te slecht zijn, laat je het vliegwiel afdraaien en koop je een complete koppelingsset.
ALles er weer op, de plaat moet keurig in de midden (om de as vd bak erdoor te krijgen) daar is een speciale paspen voor maar met een handige duim kom je een heel eind.
Er zijn aandraaimomenten voor diverse bouten maar die kan ik ff niet vinden. Geef het toplager wat extra lagervet (stofafdichting eraf wippen), smeer wat molyvet op de glijbuis van het druklager en voor de rest moet alles 100% vetvrij zijn/blijven.
Heel gedoe dus! Maar leuk verhaal voor later.
Je moet de bak dus weer lijnrecht voor het gat vd plaat en toplager krijgen en dan naar voren schuiven. ALs de 22 splines (kartels, groeven) van de 'ingaande as' niet in lijn staan met die van de plaat, gaat ie er niet lekker in (en dit is toch al veruit het lastigste moment van de hele operatie). Dan kan je de 'uitgaande as' vd bak wat verdraaien en als de bak in een versnelling staat, daarmee ook de 'ingaande'. Vandaar.
De M46 is een lelijk zwaar en lang beest van een bak, maar ik denk nog net tilbaar, voor de tijd van de arbonormen. En als je t goed doet, til je eigenlijk niks.
Laatste hint: haal de plus van de accu af bij alles wat je met de startmotor onderneemt want kortsluiting met 400A is kort en heftig.
IN het kopp.huis blijven als het goed is de ontkoppelarm en het druklager hangen, die moet je ook ff goed bekijken op slijtage vooral op het draaipunt (beetje vet voor de moeite).
De drukgroep klemt de koppelingsplaat tegen het vliegwiel, da's alles. Zes boutjes geleidelijk eruit draaien en het ding komt er af en de plaat valt op de grond. Dan zie je een vliegwiel, met middenin een kogellager dat heet toplager. Straks moet je de as van de bak weer door de plaat heen in het toplager frotten.
Vliegwiel en drukgroep hebben beide allerlei groeven als een ouwe LP, blauwe hitteplekken en zelfs barstjes van het harde en hete werk wat ze iedere keer doen, de draaikracht vd motor geleidelijk overbrengen op de koppelingsplaat. Ondiepe barstjes ter dikte van een haar en radiaal (van binnen naar buiten) heb ik me nooit druk om gemaakt. Ondiepe groeven, die niet veroorzaakt zijn door de klinknagels in de plaat, ook niet.
De drukgroep bevat een straffe schotelveer en die heeft 'vingers' waar het druklager tegen loopt, die moeten nog lekker dik zijn.
ALs vliegwiel en drukgroep te slecht zijn, laat je het vliegwiel afdraaien en koop je een complete koppelingsset.
ALles er weer op, de plaat moet keurig in de midden (om de as vd bak erdoor te krijgen) daar is een speciale paspen voor maar met een handige duim kom je een heel eind.
Er zijn aandraaimomenten voor diverse bouten maar die kan ik ff niet vinden. Geef het toplager wat extra lagervet (stofafdichting eraf wippen), smeer wat molyvet op de glijbuis van het druklager en voor de rest moet alles 100% vetvrij zijn/blijven.
Heel gedoe dus! Maar leuk verhaal voor later.
Je moet de bak dus weer lijnrecht voor het gat vd plaat en toplager krijgen en dan naar voren schuiven. ALs de 22 splines (kartels, groeven) van de 'ingaande as' niet in lijn staan met die van de plaat, gaat ie er niet lekker in (en dit is toch al veruit het lastigste moment van de hele operatie). Dan kan je de 'uitgaande as' vd bak wat verdraaien en als de bak in een versnelling staat, daarmee ook de 'ingaande'. Vandaar.
De M46 is een lelijk zwaar en lang beest van een bak, maar ik denk nog net tilbaar, voor de tijd van de arbonormen. En als je t goed doet, til je eigenlijk niks.
Laatste hint: haal de plus van de accu af bij alles wat je met de startmotor onderneemt want kortsluiting met 400A is kort en heftig.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969