8 January 2022, 17:34
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 January 2022, 17:50 door Grey240Polar.)
(7 January 2022, 23:38)940 station 1992 schreef: Hoi Marc,
Ik heb begrepen dat ik de M46 bak heb, met zo'n overdrive knopje op de pook.
Helaas heb ik niet de kennis van koppeling om ter plekke te zien wat vervangen moet worden.
Koppelingskabel zou ik nog kunnen checken, als ik weet waar die te vinden en stellen
Hoe lang doe je er gemiddeld over om een koppeling te vervangen? Op assteuntjes en of oprijbokken?
En wanneer heb je tijd![]()
Met vriendelijke groet.
Jouw link naar R&D werkt niet.
Die koppelingsets lijken ook het druklager te leveren, dus dat ziet er goed uit.
Bij R&D vind ik deze incl. druklager. Ziet ernaar uit dat Volvo deze koppeling zo'n beetje eeuwig plaatste gezien de uitwisselbaarheid met M45 t/m M47 i.c.m. modellen 240 t/m 960.
Belangrijk is dat je de koppeling tijdens montage goed centreert. Dat kan m.b.v. een centreertooltje of een oude steekas van de bak.
Als je aan de vork van de koppeling voelt (onder de auto), dan moet er wat vrije speling op zitten (mits kabelbediend). Is dat niet het geval, kijk dan eerst of dat te stellen valt. Pas als dat niet lukt ga je voor een nieuwe koppeling. Het is nl. best wel wat werk. Als het een hydraulisch bediende koppeling is: werkt dat nog allemaal goed?
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47