8 January 2022, 17:09
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 January 2022, 17:48 door Marc1970.)
Waarschijnlijk heeft je 940 een zelfstellende hydraulische koppeling, bedenk ik nu.
Een goeie tijd is een windstille droge dag of twee. Ik heb ooit de voorkant op oprijbokken gezet en de motor opgehangen aan een houten balk over de voorschermen. Zet de bak in een versnelling. Dan haal je de bak los van de pook, de elektra en de aandrijfas (voorste deel uit het achterste deel schuiven, markeer hoe ze in elkaar staken), koppelingscilinder uit kopp.huis. Startmotor ophangen aan een spanbandje of zo.
Dan heb je nog 8 dikke bouten te gaan die het kopp.huis aan de motor houden, voor de verste heb je een stuk of 4 verlengstukken aan je ratel nodig.
Dan stapel je een hoop plankjes bij wijze van glijbaan onder de bak, en trek je m van z'n paspennen en uit de koppelingsplaat, dat is 10-15 cm achterwaarts. Dan een of twee krikken en kant voor kant laat je de bak op de grond zakken en sleept m opzij. Wat je dan ziet is de drukgroep!
Aha ik vergat de draagbalk van de bak, die zit lelijk in de weg. Je lost de bak van de balk (rubber blok) en die balk haal je eraf. Dat ding er weer onder wurmen is behoorlijk duwen en persen want je moet dat rubber blok een beetje in elkaar drukken voor alle bouten in hun gaten willen.
Een goeie tijd is een windstille droge dag of twee. Ik heb ooit de voorkant op oprijbokken gezet en de motor opgehangen aan een houten balk over de voorschermen. Zet de bak in een versnelling. Dan haal je de bak los van de pook, de elektra en de aandrijfas (voorste deel uit het achterste deel schuiven, markeer hoe ze in elkaar staken), koppelingscilinder uit kopp.huis. Startmotor ophangen aan een spanbandje of zo.
Dan heb je nog 8 dikke bouten te gaan die het kopp.huis aan de motor houden, voor de verste heb je een stuk of 4 verlengstukken aan je ratel nodig.
Dan stapel je een hoop plankjes bij wijze van glijbaan onder de bak, en trek je m van z'n paspennen en uit de koppelingsplaat, dat is 10-15 cm achterwaarts. Dan een of twee krikken en kant voor kant laat je de bak op de grond zakken en sleept m opzij. Wat je dan ziet is de drukgroep!
Aha ik vergat de draagbalk van de bak, die zit lelijk in de weg. Je lost de bak van de balk (rubber blok) en die balk haal je eraf. Dat ding er weer onder wurmen is behoorlijk duwen en persen want je moet dat rubber blok een beetje in elkaar drukken voor alle bouten in hun gaten willen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969