4 January 2022, 21:09
Je vraag kan ik amper beantwoorden, maar een elktrieken storing die begon nadat je achter de tellerbak hebt gefrommeld (dus dicht bij de verlichtingknop) en bij de zekeringskast, en er een kortdurend zelf-helend vermogen wordt waargenomen, dan gok ik op een 'los contact', overgangsweerstand/kabelbruek, of iets van dien aard.
Ik neem aan dat je alle stekkers hierachter ook al hebt nagelopen?
Zelf ooit lopen klooien bij de 340, twee niet werkende defecte koplampen. Tegelijk, dus iets in zekering/draden. Dacht ik. Maar nee, bleken toch gewoon twee defecte peertjes te zijn. Past alleen niet bij zelfhelend vermogen. Maar gestuiter hierin kan wel extra belastend zijn voor de gloeidraden.
Toevallig net achterlicht XC gerepareerd. Dat zijn twee peertjes per zijde, links beide op zwart. Vorige week binnenbekleding allemaal open gehad om de gasveren van klep te vervangen. Dus ik denk: kabeltje losgetikt? Blijkt een lampje echt stuk, de andere linkerlamp deed het na uitruil met rechts weer. En de rechter ded het ook links weer. Geen idee, maar het werkt weer.
Moraal: niet te snel iets uitsluiten, aannames altijd checken.
Zijn de lampen zelf nog goed? Komt er 12V tot bij de fitting(en)? Tot bij relais, schakelaar, en voorbij relais en schakelaar? Is er (voldoende) aarding aanwezig? Kortom, welk deel van stroomkring is nog intact, welk deel niet?
Ik neem aan dat je alle stekkers hierachter ook al hebt nagelopen?
Zelf ooit lopen klooien bij de 340, twee niet werkende defecte koplampen. Tegelijk, dus iets in zekering/draden. Dacht ik. Maar nee, bleken toch gewoon twee defecte peertjes te zijn. Past alleen niet bij zelfhelend vermogen. Maar gestuiter hierin kan wel extra belastend zijn voor de gloeidraden.
Toevallig net achterlicht XC gerepareerd. Dat zijn twee peertjes per zijde, links beide op zwart. Vorige week binnenbekleding allemaal open gehad om de gasveren van klep te vervangen. Dus ik denk: kabeltje losgetikt? Blijkt een lampje echt stuk, de andere linkerlamp deed het na uitruil met rechts weer. En de rechter ded het ook links weer. Geen idee, maar het werkt weer.
Moraal: niet te snel iets uitsluiten, aannames altijd checken.
Zijn de lampen zelf nog goed? Komt er 12V tot bij de fitting(en)? Tot bij relais, schakelaar, en voorbij relais en schakelaar? Is er (voldoende) aarding aanwezig? Kortom, welk deel van stroomkring is nog intact, welk deel niet?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005