26 December 2021, 20:22
De thermostaat van 92 graden zoals Sludge noemt regelt de flow naar de radiateur achter de grille, de koeling dus. Hoort open te gaan rond de genoemde temp, (bv genoemde 92 graden). Als die stuk is en open blijft, dan wordt de motor veel te langzaam warm, en je interieurradiateur dus ook.
Test is simpel: motor laten lopen en aan de dikke slang naar radiateur voelen deze hoort koel te blijven tot de motor op temp is, dan gaat de thermostaat open en wordt de slang ineens en snel heet. Als het goed is begint motortemp-metertje in klokkenwinkel te bewegen voor de slang warm wordt. (wel oppassen met de draaiende delen uiteraard!)
Of het 92 graden is, 89 of 87 verwacht ik niet zoveel verschil op de binnentemperatuur, het verschil met binnen blijft immers redelijk groot.
Test is simpel: motor laten lopen en aan de dikke slang naar radiateur voelen deze hoort koel te blijven tot de motor op temp is, dan gaat de thermostaat open en wordt de slang ineens en snel heet. Als het goed is begint motortemp-metertje in klokkenwinkel te bewegen voor de slang warm wordt. (wel oppassen met de draaiende delen uiteraard!)
Of het 92 graden is, 89 of 87 verwacht ik niet zoveel verschil op de binnentemperatuur, het verschil met binnen blijft immers redelijk groot.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005

