26 December 2021, 14:51
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 26 December 2021, 14:53 door BartJu.)
Hi Carlo,
Dat hoort ook anders bij een Zweedse auto die nog ouderwets inefficient benzine verstookt, die moet ook standje sauna kunnen doen.
Ik herken het wel van de XC70, deze heeft dat ook (gehad).
Bij de XC heb ik de interieurradiator aangekoppeld aan tuinslang, en goed doorgespoeld (tegengestelde richting, alles eruit duwen ipv aanduwen). Dan kun dooor slangen los te maken in motorruimte, dus geen geknoei binnen. Dat hielp een eind, al deed het geen wonderen). Nu heeft de XC een continu flow door die radiateur, alleen de luchtstroom wordt geregeld doro de kleppen. En dus geen kachelkraan.
240 heeft wel kachelkraan. Dan zijn er dus 3 mogelijke oorzaken:
- radiateur verstops (te weinig flow)
- kachelkaar stuk
- bedieningskabel naar kachelkraan los/defect/krom?
Die laatste is makkelijkst te beoordelen: achter bekleding rechts van gaspedaal ergens zit ie. Als je de schuif beweegt moet de daar ook iets bewegen.
Hierover, en over de andere oorzaken staat vast al e.e.a. in andere topics.
Succes!
Ow ja, de XC heeft nog een verschil: die is automatisch gestuurd. De sensor zit vlak bij de radio unit. Ik heb de indruk dat de radio hard aan de tempsensor wat omhoog doet gaan, en dus de inblaaslucht koeler instelt... Helpt ook niet per se.
Dat hoort ook anders bij een Zweedse auto die nog ouderwets inefficient benzine verstookt, die moet ook standje sauna kunnen doen.
Ik herken het wel van de XC70, deze heeft dat ook (gehad).
Bij de XC heb ik de interieurradiator aangekoppeld aan tuinslang, en goed doorgespoeld (tegengestelde richting, alles eruit duwen ipv aanduwen). Dan kun dooor slangen los te maken in motorruimte, dus geen geknoei binnen. Dat hielp een eind, al deed het geen wonderen). Nu heeft de XC een continu flow door die radiateur, alleen de luchtstroom wordt geregeld doro de kleppen. En dus geen kachelkraan.
240 heeft wel kachelkraan. Dan zijn er dus 3 mogelijke oorzaken:
- radiateur verstops (te weinig flow)
- kachelkaar stuk
- bedieningskabel naar kachelkraan los/defect/krom?
Die laatste is makkelijkst te beoordelen: achter bekleding rechts van gaspedaal ergens zit ie. Als je de schuif beweegt moet de daar ook iets bewegen.
Hierover, en over de andere oorzaken staat vast al e.e.a. in andere topics.
Succes!
Ow ja, de XC heeft nog een verschil: die is automatisch gestuurd. De sensor zit vlak bij de radio unit. Ik heb de indruk dat de radio hard aan de tempsensor wat omhoog doet gaan, en dus de inblaaslucht koeler instelt... Helpt ook niet per se.
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005


