3 December 2021, 09:40
Heeft de 940 ook van die metalen reflectoren die na verloop van tijd dof worden en nog wat later zelfs bruin t.h.v. de lamp?
Ik heb laatst twee enigszins doffe reflectoren vervangen door twee nieuwe hoogglanzende. Dat maakte een wereld van verschil, voor mijn gevoel heb ik nu twee keer zoveel licht met dezelfde lampen (en dat zijn al +50% types).
Daarnaast maakte de kleine verhoging van de laadspanning van 13,8 V naar 13,95 V door het plaatsen van de "verkeerde" spanningsregelaar in de dynamo ook nog verschil. Dat gaat overigens wel ten koste van de levensduur, die 0,15 V hogere spanning kan de levensduur van vooral de koplampen relatief flink beperken. En +50% lampen hebben ook zeker niet de levensduur van die van standaard lampen, laat staan van long life versies.
Ach ja, gelukkig is vervangen een eitje en is ergens tegenaan rijden in het donker omdat je te weinig licht had is sowieso een stuk duurder.
Ik heb laatst twee enigszins doffe reflectoren vervangen door twee nieuwe hoogglanzende. Dat maakte een wereld van verschil, voor mijn gevoel heb ik nu twee keer zoveel licht met dezelfde lampen (en dat zijn al +50% types).
Daarnaast maakte de kleine verhoging van de laadspanning van 13,8 V naar 13,95 V door het plaatsen van de "verkeerde" spanningsregelaar in de dynamo ook nog verschil. Dat gaat overigens wel ten koste van de levensduur, die 0,15 V hogere spanning kan de levensduur van vooral de koplampen relatief flink beperken. En +50% lampen hebben ook zeker niet de levensduur van die van standaard lampen, laat staan van long life versies.
Ach ja, gelukkig is vervangen een eitje en is ergens tegenaan rijden in het donker omdat je te weinig licht had is sowieso een stuk duurder.
1992 240 Polar (245) *Nr. 2* B200F M47